Petra de Boevere – Meisje van de Slijterij. Durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf. ISBN 978-90-229-9743-7, 184 pagina’s, € 17,95. Utrecht: A.W. Bruna, tweede druk 2010.
Opeens kwam ik haar tegen op Twitter: @Slijterijmeisje. Een dame met een uitgesproken mening over actuele en tal van andere zaken die ze niet onder stoelen of banken steekt. Op de een of andere manier wist ze mijn aandacht vast te houden en ging ik haar volgen. Via haar website www.meisjevandeslijterij.nl las ik dat het om Petra de Boevere ging, de eigenzinnige en innovatieve eigenaresse van een slijterij in het Zeeuws-Vlaamse Breskens en auteur van een boek, waar ik heel benieuwd naar werd. En het bleek de moeite waard.
Vanaf het allereerste moment weet Petra haar lezers te boeien. Ze wilde cabaretière worden, maar mocht van haar ouders niet naar de kleinkunstacademie in Amsterdam. ‘In de drank’ was wel acceptabel. Ze vond het leuk om te schrijven en zag haar kansen schoon met de opkomst van weblogs. Gewoon door zichzelf te zijn op Internet bereikte ze zakelijk meer dan ze ooit met grote marketingbudgetten had kunnen doen. Ze beschrijft hoe ze tien jaar gelden onderaan de digitale trap stond en van elke traptrede iets leerde. Ze beschrijft hoe ze mede tot schrijven geïnspireerd werd door de wereldvreemde kersttoespraak van de koningin in 2009. Grappige bijkomstigheid: ze schreef de koningin dat de wereld juist mooier werd dankzij de technologische ontwikkelingen. De koningin liet Petra weten dat ze kennis had genomen van haar opvattingen. Deze brief was nog op een schrijfmachine getypt. Anno 2009, je houdt het niet voor mogelijk!
Petra bracht haar jonge jaren door in de horeca en begon in 1993 haar eigen slijterij. Ze trouwde een zeeman, werkte zich ‘zeven slagen in de rondte en kreeg tussendoor twee prachtige zonen’. Ze kreeg in 1996 internet en in 1999 haar eigen website. Zo nu en dan stuurde ze een wijnmailing naar haar klanten. Haar eerste zeperd, een forse niet betaalde factuur, kwam snel. Ze werd lid van internet communities en ging wat later bloggen. Hilarisch is het verhaal van de vieze mannetjes, die vrouwen op internet belaagden, emotioneel het stuk over de ziekte en het overlijden van de radiopresentator Wim Rigter. Middenin een groot aantal activiteiten werd Petra geveld door een nekhernia. Ze lag plat op haar rug in bed en regelde een speciaal tafeltje waar een laptop op kon staan. Ze begon online uit te zoeken hoe ze zakelijker kon bloggen en legde nieuwe contacten met één hand. Ondertussen kreeg ze leuke contacten in de wijnwereld en ging ze businessbloggen, zij het op een hele persoonlijke manier. Het ene mooie verhaal volgt het andere op, met successen en uitglijders. Het bedenken van Zeewierjenever, Feestelijke meisjesdozen (prachtige dubbelzinnige naam) met voor vrouwen uitgezochte lekkere wijnen, gevolgd door Zwangere Dozen met fraai verpakte alcoholvrije wijnen.
Petra scheidt privé en zakelijk niet op internet. Ze geeft zich volledig en heeft langzamerhand een eigen community om zich heen verzameld. En daarom was Ronald Giphart niet te beroerd om het voorwoord te schrijven en hielpen anderen haar bij het totstandkomen van dit boek. Je vraagt je wel af waar deze duizendpoot de tijd vandaan haalt.
Meisje van de Slijterij is een boeiend en inspirerend boek. Na het lezen ervan is het alsof ik Petra al jaren ken en dat vind ik heel bijzonder.
Het Meisje dat altijd de halfvolle glazen ziet en zelden halflege heeft de smaak te pakken en is aan een tweede boek begonnen. Ik kijk ernaar uit, maar ik hoop voor die tijd toch eens in Breskens langs te gaan voor een fles Zeewierjenever.
Dit boek is tevens uitgebreid besproken in de boekenrubriek LeesKost van het programma PuurCultuur op MeerRadio (woensdag 20 april 2011).