Willemien de Vlieger- Moll – Isaac Israels in Den Haag. ISBN 978-90-6868-602-9, 143 pagina’s, € 24,95. Bussum: Thoth 2012.
Genieten met en van Isaac Israels.
Dit boek verscheen tegelijkertijd met de gelijknamige tentoonstelling op vijf verschillende locaties, die in de zomer van 2012 door de auteur werd samengesteld. Het is meer dan een catalogus bij deze tentoonstelling en blijft dan ook naar afloop daarvan verkrijgbaar.
Isaac Israels (1865-1934) werd weliswaar in Amsterdam geboren, maar hij verhuisde op jeugdige leeftijd naar Den Haag, waar hij een groot deel van zijn leven zou verblijven. Zijn vader was de eveneens bekende schilder Jozef Israëls (Isaac schafte het trema in zijn familienaam af). Deze gaf zijn zoon de eerste tekenlessen.
Israels schilderde militaire onderwerpen, het Scheveningse strand en vooral veel portretten. De auteur noemde hem een ‘artiest, kosmopoliet, vriend, minnaar en levensgenieter… Op flamboyante wijze vereeuwigde hij de bruisende stad en badplaats Scheveningen waar mondaine vrouwen flaneerden en meisjes in witte jurkjes op het strand speelden. Den Haag werd onder zijn handen een plek waar de zon altijd scheen, met winkelgalerijen, uitgaanspubliek en kleurrijk theater.’
Het leven van Israels en zijn werk in zeven perioden ingedeeld. In 1886 werd hij toegelaten tot de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. Vanaf 1889 reisde hij veel, onder andere naar Parijs, waar hij enige tijd woonde, Spanje, Noord-Afrika, Londen, Zwitserland, Java, Bali en Italië. Tijdens deze reizen deed hij veel inspiratie op. Vanaf 1894 bracht hij de zomers in Scheveningen door en in 1916 keerde hij definitief terug naar Den Haag.
Israels was volgens de auteur een womanizer, die vele vrouwen gekleed of naakt portretteerde en liefhad. Zij schetst een boeiend verhaal over een interessante man en artiest. Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de vele prachtige illustraties van het werk van Israels. Die nodigen uit er zelf kennis van te nemen, zoals uw recensent dan ook heeft gedaan. Haast u: de tententoonstelling loopt nog tot 23 september. Maar ook daarna blijft dit boek een prachtig naslagwerk.
Een in vele opzichten prachtig boek.