Tomas Ross – De nachtwaker. Het koningscomplot. ISBN 978-90-234-8171-3, 320 pagina’s, € 18,90, ebook 14,99. Amsterdam: Cargo / De Bezige Bij.
Thriller die knap inspeelt op de heropening van het Rijksmuseum en de Oranjehype rond de troonswisseling.
Thrillerauteur Tomas Ross weet regelmatig trefzeker in te spelen op de actualiteit. Een mooi voorbeeld daarvan is Onze Vrouw in Tripoli (zie recensie http://bit.ly/WyAEUr). De heropening van het Rijksmuseum door Koningin Beatrix en de troonswisseling inspireerden Ross tot het schrijven van deze thriller, waarin feiten, geruchten en fictie op een dermate knappe manier met elkaar verweven zijn dat het geheel uitermate geloofwaardig overkomt.
De hoofdpersoon is een 34-jarige bibliotheekmedewerkster van het Rijksmuseum, Emma de Jongste, die als baby te vondeling werd gelegd op de Amsterdamse Wallen en geadopteerd door een historicus. Tijdens de herinrichting van de Cuypers-bibliotheek vindt ze een schrift, getiteld Mistero Nokgardisto, wat in het Esperanto Nachtwaker betekent, en twee pentekeningen. Daarna volgen de gebeurtenissen elkaar snel op en is ze haar leven niet meer zeker tot aan het eind van het boek alles op zijn plaats valt, zoals dat hoort in een goede thriller.
Ondertussen maken we in een aantal flashbacks kennis met een aantal historische figuren, zoals Koning Willem III, zijn tweede vrouw Koningin Emma, Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en bouwmeester Pierre Cuypers en met verzonnen figuren, zoals de anarchist Klaas van Os, de kunsthandelaar Eduard Pruim en de schilder Gerrit Hofmans, die majesteitsschennis zou hebben gepleegd door Willem III af te beelden met een stijve jongeheer met een kroontje erop en een oranje lint met Je maintiendrai eromheen.
De vroeg gestorven Prins Alexander zou in een kistje bewijzen hebben verborgen dat zijn vader ten gevolge van een langdurige syfilis niet meer in staat was kinderen te verwekken toen hij Emma trouwde. Wilhelmina zou zijn verwekt door de Koninklijke adjudant Sigismund de Ranitz, bijgenaamde de Nachtwaker, die als bewijs voor zijn bewezen diensten in de adel werd verheven. Emma wordt tegen wil en dank betrokken in de zoektocht naar het kistje en naar twee nog ontbrekende prenten. Haar probleem daarbij is dat ze niet weet wie ze wel en wie ze niet kan vertrouwen.
Ross heeft een zo boeiende stijl van schrijven die het uw recensent moeilijk maakt het boek neer te leggen. Ook is de humor niet afwezig, met daarbij een typisch Amsterdams tramtafereeltje (ik zie het gebeuren):
‘Er zit een man achter me aan.’ De een kijkt ongelovig, de ander grijnst naar haar borsten. ‘Ik kan het hem niet kwalijk nemen! Achter hem zegt een man in plat Amsterdams: ‘Was je de baby aan het voeden, schat?’ Ze kijkt en ziet dat haar blouse is gescheurd en haar linkerborst uit haar beha hangt. Onthutst trekt ze haar vest dicht. ‘Jammer, zegt de Amsterdammer. ‘En net nou ik dorst had!’ De negerin naast hem schudt van het lachen. ‘U mag wel wat van mij, hoor!’ ’Dank je wel, lieverd, maar ik ben allergisch voor chocomel’
Meer geef ik, om begrijpelijke redenen, niet weg van de inhoud
Ook deze nieuwe Ross kan ik weer van harte aanbevelen. Goed geschreven, razend spannend en met veel intrigerende what if’s.
Aan dit boek werd tevens ruim aandacht besteed in de boekenrubriek LeesKost van het programma PuurCultuur op MeerRadio (woensdag 22 mei 2013). Klik op denachtwaker om dit te beluisteren.