Mark van der Werf – Meester Mark vraagt door. ISBN 978-90-5594-964-9, 189 pagina’s, € 16,00. Schiedam: Scriptum 2015.
Over leven en overleven in het onderwijs.
Na een kortstondige carrière in het onderwijs besluit schoolmeester Mark van der Werf het ambt de rug toe te keren. Hij is razend benieuwd hoe al die andere schoolmeesters en -juffen van basisscholen, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs die nog wél steeds voor de klas staan, het volhouden in dat vak. En niet eens tegen heug en meug, maar vol passie en hart voor ‘hun kinderen’.
Juffen en meesters doen hun verhaal. Ze vertellen hilarische anekdotes, ze vertellen hun eigen speciale trucs om de aandacht van relschoppers te vangen, ze storten hun hart uit over eindeloze vergaderingen – moeten de muren nu eigeel of vanillegeel worden gesausd?… en daarover twee uur praten – , ze vertellen hoe ze leerlingen eigen en andermans werk laten nakijken – scheelt enorm in het nakijk-thuiswerk voor juf – hoe ze jan en alleman inschakelen voor het schoonmaken van de lokalen… De meesters en juffen ‘lopen leeg’ met geweldige verhalen.
Tip: Als ik de aandacht wil trekken sla ik op mijn hotelbalie-bel of zeg: ’tel eens hardop mee: 1,2,3 ssst’. Opmerkelijk.
Mark van der Werf was journalist tot zijn 35ste. Het bevredigde hem niet meer. Hij koos voor het onderwijs. Maar na twee jaar meesterschap wist hij dat hij evenmin voor schoolmeester in de wieg was gelegd. Hij schreef Meester Mark draait door over zijn ervaringen. Daarop kwam zoveel respons dat dit tweede deel volgt, nu met ervaringen van oud-collega’s.
Leerkrachten en docenten uit alle geledingen van het onderwijs, van kleutermeester tot hbo-docent hebben een gruwelijke hekel aan het veelvuldig en langdurig vergaderen waarop het onderwijs patent schijnt te hebben. Maar aan het schrijven van lange rapporten en behandelplannen en voornemens tot behandel- en verbeterplannen per kind hebben ze ook een broertje dood.
Want wat docenten willen, dat blijkt uit dit hele boekje, is gewoon ‘lekker les geven’. Ze willen dat een kind het naar zijn zin heeft op school, dat het leerstof opsteekt en na het jaar bij juf of meester terugkijkt op een goed jaar, waarin ze graag naar school gingen.
Sommige scholen zijn goede scholen, andere zijn zo ambtelijk als ambtenaar eerste klasse Dorknoper zelf, met dank aan Marten Toonder. Hoe een school werkt, ligt vooral aan de directeur. Stáát die op zijn/haar rapporten? Of beschermt hij/zij het team en verbiedt de leden langer te vergaderen dan een half uur of zelfs om werk mee naar huis te nemen? Kan hoor. Komt voor.
Mark van der Werf sprak uitgebreid en geanimeerd met allerlei verschillende docenten. Hij noteerde adviezen voor collega’s, hij beschreef grappen en grollen en was met zijn oude collega’s verbijsterd over de algemene angst die een team bespringt als de Inspectie bezoek aankondigt.
Iedereen kent wel iemand die in het onderwijs werkt. Geef haar of hem (want de ‘hemmen’ liggen getalsmatig 1 op 7, en klagen nog wel eens over al die gesprekjes over bevallingen, tampons of uitstrijkjes die ze moeten aanhoren) dit boek cadeau. Geschikt voor beide seksen.
Een verrukkelijk onderwijsboek.