Lars Kepler – Playground. Vertaald uit het Zweeds (Playground) door Ydelet Westra, 381 pagina’s, € 19,90. Amsterdam: Cargo 2015.
Lars Kepler slaat nieuwe weg in.
Jasmin Pascal-Anderson is als NAVO-legerbevelhebber in Kosovo omdat het geweld tegen de burgerbevolking onderdrukt moet worden. Ze stuit met haar troepen op een gruwelijke situatie waar een aantal Serviërs een heel dorp aan het uitmoorden is. Als Jasmin en haar mannen in actie komen raakt zij zelf gewond. Haar hart staat meer dan een minuut stil. In die minuut verblijft Jasmin in een soort rijk op de drempel van leven en dood. Het lijkt er op een drukke Chinese havenstad. Daar wordt bepaald of een nieuwkomer terug mag naar het leven of meevaart op de schepen van de dood. Een gruwelijke ervaring. Jasmin blijft leven. Maar zij houdt er een posttraumatische stress stoornis (PTSS) aan over. Als zij haar verhalen kwijt wil over het ‘dodenrijk’ wordt zij voor gek versleten. Later, zij heeft inmiddels een zoontje (Dante), krijgt zij met hem en haar moeder een ernstig auto-ongeluk. Moeder sterft, Dante is zwaargewond. Jasmin komt weer in de ‘Chinese havenstad’ terecht en moet daar opnieuw afwachten of zij terug mag naar het aardse leven of niet.
Lars Kepler is het pseudoniem van het Zweedse schrijversechtpaar Alexander en Alexandra Ahndoril. Kepler verwierf meteen een bestsellerstatus met zijn debuut Hypnose. Er verschenen inmiddels vijf thrillers, in Nederland goed voor een verkoop van ruim 600.000 exemplaren.
Kepler wijkt dit keer van het thriller-idee af. Dit is het eerste deel van een nieuwe trilogie met mythische elementen. Het heeft zowel de trekken van een science fictionroman, als van een surrealistisch verhaal. Een groot verschil met ‘zijn’ eerdere boeken.
Na het auto-ongeluk keert Jasmin opnieuw terug in het land der levenden. Maar daar hoort ze dat Dante zo zwaar gewond is, dat bij een operatie zijn hart stilgezet moet worden. Zijn moeder raakt in paniek: de strijd om leven of dood werd in het tussenrijk zó hard gestreden, dat haar kleine Dante er wel het onderspit moet delven. Ze besluit dat ze hem moet gaan helpen. Ook haar hart moet worden stilgezet.
Een absurd verhaal? Dat zeker. Maar ook een spannend verhaal dat door zijn surrealistische trekken menigeen beslist zal boeien. Dat moeder en zoon in een happy end weer tot de levenden zullen gaan horen, is overigens geen verrassing. Dat zit er het hele boek al aan te komen. De lezer moet het hebben van de spanning om de manier waaróp hen dat lukt.
Heel even moest ik, als een soort ‘actuele vertaling’, bij dit boek denken aan de huidige vluchtelingenkampen: duizenden mensen staan in de chaos te wachten op de beslissing die voor hen van levensbelang is: gaan we naar het gewenste land of naar het land van ellende? Overdreven? Misschien. Voor velen even bloedstollend.
Lars Kepler zal met deze trilogie ongetwijfeld talloze fans verblijden. Dit eerste deel is ontzettend spannend.
Bloedstollende strijd om leven of dood.