Sjuul Paradijs & Jan-Kees Emmer – Ga uitgeven! Staatsgreep in de media. ISBN 978-90-821993-5-2, 93 pagina’s, € 9,99, Den Haag: Trusted Media / Einsteinbooks 2016.
Drieluik van ‘Kuifjes’ op oorlogspad.
Het gaat slecht in de wereld van de media. Waar vroeger de advertenties – dé inkomstenbron voor de media – met de benen op tafel konden worden binnen gehengeld, laten de adverteerders het sinds een aantal jaren afweten. Dat geldt voor alle kranten, ook voor de grootste krant van Nederland De Telegraaf. Als de slimste marketingplannen op niets uitlopen en het aantal abonnees en lezers blijft dalen, moet er niet alleen flink bezuinigd worden, maar dienen ook de bakens te worden verzet.
Sjuul Paradijs (1962), tot een jaar geleden algemeen hoofdredacteur van De Telegraaf, en Jan-Kees Emmer (1965), voormalig adjunct-hoofdredacteur van de digitale De Telegraaf, hebben hun eigen bakens uitgezet. Paradijs schrijft dagelijks de snel populair geworden blog Better call Sjuul. De twee journalisten zijn samen het mediabedrijf Trusted Media begonnen. Waarmee ze derden gaan ondersteunen bij hun persactiviteiten.
Dit boekje draagt als ‘boventitel’ De Uber van de Nederlandse journalistiek. En daarmee schetsen beide journalisten precies hoe zij in de toekomst gaan functioneren: zij worden avonturiers op de markt van het geschreven woord. Want nu elk bedrijf, iedere instelling, elk merk en ieder individu het heft in eigen hand kan nemen om zich te presenteren, kan iedereen uitgever worden. Maar niet iedereen bezit de kwaliteiten om teksten te schrijven die kritisch, leesbaar en puntig zijn: daar ligt – zo stellen de twee auteurs – de toekomst voor al die journalisten die – wegbezuinigd uit medialand – als ZZP’er zijn gaan werken.
‘Ga uitgeven!’ is, ondanks het bescheiden (kranten)formaat een drieluik. Er staan twintig Better call Sjuul’s in, vier artikelen onder de kop Yeahh! Ik ben uitgever! over de totstandkoming van het mediabedrijf van Paradijs en Emmer, en wat artikelen met historie en uitleg over oud en nieuw in de mediawereld. Korte statements larderen het boek: Trusted Media Lessen.
Het is een lezenswaardig ‘pamflet’ van twee avonturiers in de journalistiek – al heb ik de stellige indruk dat Sjuul Paradijs het creatief brein is in dezen – dat mooi aansluit in deze tijd van een groeiend aantal ZZP’ers.
Toch moet mij één belangrijk ding van het hart. Het boekje staat stampvol taalfouten, stijlfouten, tikfouten (zelfs op de achterflap!). Wie begint te tellen, komt de honderd te boven.
Twee doorgewinterde journalisten die als avonturiers, als Ubers, met een gloednieuw, eigen mediabedrijf anderen de weg willen wijzen op het pad van de nieuwe journalistiek, moeten zich realiseren dat foutloos schrijven ook als een visitekaartje wordt beschouwd. Op hun vorige werkadres bij De Telegraaf bewerkte een ploeg redacteuren teksten van collega’s en kuiste de verhalen waar nodig van allerlei fouten. Paradijs en Emmer hadden zo’n eindredacteur moeten inhuren. Dan was hun boek veel sterker overgekomen. Desondanks: de inhoud is interessant.
De Kuifjes van de toekomst zullen hiervan smullen.