Pauline Slot – Dood van een thrillerschrijfster. ISBN 978-90-295-0571-0. 222 pagina’s, €18,99. Amsterdam: €18,99. Amsterdam: De Arbeiderspers 2016.
Vileine roman over een schrijversschool in Griekenland.
Selma Hoogstins is een goede schrijfster, maar niet een van het ‘bestseller-soort’. Daarom geeft ze als bijverdienste in haar prachtige landhuis in Griekenland schrijfadviezen in de vorm van wekelijkse retraites. Schrijvers in spe komen erop af als wespen op de honing. Selma helpt de beroemdheden van de toekomst – want zo zien ze zichzelf allemaal – op weg met veel aanmoedigingen en hier en daar ook wat handige adviezen. Maar dan boekt er een gast die geen adviezen meer nodig heeft: de uiterst succesvolle schrijfster van ‘literaire thrillers’ die naar ieders oordeel – en ook dat van de lezer – veel wegheeft van de bekende Saskia Noort. Zelfs de titels van haar eerder verschenen boeken en de manier waarop zij leeft, vertonen gelijkenis met die van de bestaande auteur. Esther komt hier aan de kust werken aan het vervolg op haar bestseller De Vinex-club omdat haar eigen huis verbouwd wordt (drie keer raak).
Bleef het daar bij, dan werd de lezer al vrolijk bediend. Maar in de Proloog wordt de beroemde auteur dood op het strand aangetroffen. Is de thrillerschrijfster daarmee in haar eigen thriller beland? En gaat de politie dat oplossen? Nee. Voorlopig komt er geen politie aan te pas. Het boek van Slot wordt dan ook geafficheerd als ‘roman’ en niet als ‘thriller’. Verwarrend. Of niet?
Pauline Slot (1960) schreef wetenschappelijke werken over taalbeheersing. In 1999 debuteerde zij met de roman Zuiderkruis. Dat werd meteen een verkoop-klapper. Naast haar werk als schrijfster heeft Slot een bedrijf voor freelance redactie en schrijftraining.
Opmerkelijk. Slot geeft schrijftraining en de schrijfster uit dit boek ook. Ze weet dus hoe dergelijke sessies verlopen. Maar dat is niet de enige handreiking naar het bestaande leven. Want de gasten in Griekenland mogen weliswaar aan het begin staan van een carrière die voor weinigen groots zal worden, met de komst van de beroemde schrijfster duiken ook andere beroemde collega’s op. Weliswaar niet in levende lijve, maar ze worden vilein besproken.
Zozeer zelfs dat je als lezer van het boek geanimeerd het who is who-spel gaat spelen. De overleden auteur van vakantiethrillers wiens werk nu door een vrouw wordt voortgezet? Paul Goeken ofwel Suzanne Vermeer. De eerste en inmiddels heel bekende literair agent Jonathan Staring? Paul Sebes. De beroemde schrijver die een rouwroman schreef na de dood van zijn zoon? A.F.Th. van der Heijden…
En dat zijn dan nog maar voorbeelden. De lezer die enigszins thuis is in de boekenwereld kan zijn hart ophalen. Zeker omdat Slot haar voorbeelden dusdanig vilein inbouwt, dat de een het vermakelijk zal vinden en de ander irritant. Uw recensent behoort tot de eerste groep.
Maar hoe zit het nu met die dode Saskia Noort annex Esther Noordvlucht? En vallen er nog meer doden? En is dit vrolijke boek nu een thriller of een roman? U mag zelf oordelen.
Eén ding is zeker. Wie van schrijf-BN’ers houdt beleeft hier dubbel plezier aan. De schrijfster houdt niet van de term ‘psychologische thriller’, zegt ze als coach in dit boek. Best.
Psychologische roman met hier en daar vrolijke thrillertrekjes.