Eva Meijer – Het vogelhuis. ISBN 978-90-5936-669-5. 285 pagina’s, €18,95. Amsterdam: Cossee 2016.
Vrouw dringt door in de leefwereld van de vogels rond haar huis.
Mijn moeder kocht mijn jurken vaak te klein omdat ze van smalle tailles hield. Ik had constant het gevoel dat ik mijn adem moest inhouden. Met deze karakterisering gaf Len Howard (1894-1973) treffend de relatie tot haar moeder en tot de wereld weer. Als ze de mensen moest behagen, kreeg ze het benauwd. Ze richtte zich liever tot de vogels.
Len (Gwendolen) groeit op in een kunstzinnig milieu. Er wordt van haar verwacht dat ze mede ‘stand ophoudt’. Maar het meisje weet al jong dat de wereld van soirees, verliefdheden en intriges niet de hare is. Ze gaat naar het conservatorium, studeert er succesvol viool en komt bij een orkest terecht. Maar gelukkig is ze niet. Alleen in de tuin, in een park, op een plek waar ze vogels kan ontmoeten en naar hun gefluit kan luisteren, voelt zij zich goed.
Als zij na jaren door een erfenis zo veel geld krijgt dat zij zich kan terugtrekken op het platteland, doet zij dat. Daar begint zij serieus de vogels te bestuderen, tracht hun zang in noten vast te leggen en de betekenis te ontrafelen van wat zij te melden hebben.
Len Howard heeft tijdens dit op vogels gerichte leven twee internationale bestsellers geschreven over de vogels rond haar huis. Vooral de koolmezen hebben haar belangstelling. Len ontdekt dat zij, mees voor mees, andere karakters hebben, er net even anders uitzien en onderling communiceren. Als Len gaat proberen hen te leren tellen, slaagt zij daarin. En ook andere tuinvogels blijken geïnteresseerd te zijn in haar studie en melden zich om mee te doen.
Eva Meijer (1980) is schrijver, beeldend kunstenaar, singer-songwriter en filosoof. Haar debuutroman (2011) Het schuwste dier werd voor verschillende prijzen genomineerd. Dit is haar vierde boek.
Vogelvrouw Len woonde in een huis dat zij Bird Cottage doopte. Haar onderzoek werd eerst door buitenstaanders wat lacherig bekeken, maar na enige tijd trok zij steeds meer aandacht. Zij werd beschouwd als een ware pionier. Haar muzikale gehoor stelde haar in staat de nuances te horen van de ‘vogeltaal’, vanuit de daaraan verbonden observaties kon zij haar studies te boek stellen. Zij vergeleek de karakters van mees en mens en filosofeerde daarover. Haar werk is nu grotendeels vergeten. Haar Bird Cottage, dat zij vermaakte aan de vogelbescherming, werd binnen de kortste keren doorverkocht aan derden.
Eva Meijer verbond feiten met fictie, bestudeerde Len Howards werk en achtergrond en vulde de rest van haar leven zelf in. Daaruit ontstond een heel boeiend boek dat je ‘teder en poëtisch’ zou kunnen noemen, maar ook ‘mededogend’. Want de wetenschap dat iemand, die zo bevlogen een bijzonder onderzoek verrichtte, nu vergeten is, is treurig. Het is mooi dat Eva Meijer dit leven van het stof van de onbekendheid heeft ontdaan.
Een heel bijzonder boek voor natuurliefhebbers en vooral voor vogelaars.