Victor Mids & Oscar Verpoort – MINDF*CK. 101 illusies & experimenten. ISBN 978-94-9184-592-5, 304 pagina’s, €24,95. Amsterdam: Maven Publishing 2016.
De geheimen achter het spectaculaire tv-programma MINDF*CK.
Zeventien jaar geleden stelde een leraar van het Haags Montessori Lyceum twee jongens van dertien aan elkaar voor, nadat hem was opgevallen dat de twee allebei gefascineerd werden door de kunst van het goochelen. Daar, in het technieklokaal, lieten de jonge Victor Mids en Oscar Verpoort elkaar hun allereerste goocheltrucs zien. Het was het begin van een vriendschap en samenwerking die nog steeds succesvol is. Inmiddels leidde dat tot het succesvolle tv-programma Mindf*ck.
Mids en Verpoort zijn niet zó maar goochelaars. Illusies, psychologie, geneeskunde en optische illusies met behulp van filmische trucs vormen de basis tot hun kunsten.
‘Kunsten’ is een woord dat de lading van Mindf*ck niet dekt. Wie heel handig is kan veel leren. Maar de twee Mindf*ck-heren beheersen verschillende technieken. Ze doen aan gedachtenlezen, detecteren leugens, beïnvloeden mensen op afstand, ontmaskeren paranormale gaven. Wat moet het een weelde zijn om mensen, om de wereld zo naar je hand te kunnen zetten.
De heren zijn de beroerdste niet. In dit boeiende boek geven zij de lezer de geheimen van hun kunsten prijs. Wie goed oefent zou dus zelf een Mindf*cker kunnen worden. Wat moet dat heerlijk zijn. Mensen voor de gek te kunnen houden zonder dat zij dat in de gaten hebben…
Victor Mids (1987), pseudoniem van Victor Middelkoop is illusionist en studeerde geneeskunde. Oscar Verpoort (1986) is producent en regisseur en studeerde af aan de Nederlandse Filmacademie. Zij delen hun passie en scheppen er behagen in geen ‘platte trucs’ te bedenken, maar illusies, kunst en wetenschap samen te brengen.
Op oudejaarsavond 2016 kwam de AVROTROS met een Mindf*ck Special programma. Daarin werd een burger als u en ik via een ‘teleportatie experiment’ en een vernuftige combinatie van hypnose, reizen en tijdbedrog van het Stedelijk Museum Breda naar de Eiffeltoren in Parijs gebracht, waar hij wankelend van verbijstering tot zichzelf kwam.
Zulke kunsten staan er niet in dit boek. Maar met 101 andere blijven er genoeg over. Die kun je gefascineerd lezen en erbij stilstaan hoe vaak je zelf al bij de neus bent genomen door trucs in bijvoorbeeld reclame, in filmbeelden, op datelijnen… Heel simpel: een dater in spe zet twee foto’s van zichzelf op internet. Twee precies dezelfde foto’s. Toch is het ene gezicht aantrekkelijker dan het andere. Wat blijkt: op het aantrekkelijke gezicht zijn de pupillen vergroot. De argeloze kijker ziet dat niet en ervaart toch dat deze figuur een sexy en opwindende vrouw of man is. Liegt de ‘mooie foto’?
Het is maar een eenvoudig voorbeeld. Het prachtig uitgevoerde boek biedt heel veel. Trucs worden in duidelijke taal beschreven en waar nodig voorzien van foto’s die de handleidingen stapsgewijs vertonen.
Hersens en zintuigen laten zich gemakkelijker voor de mal houden dan de bezitter van die hersens en zintuigen voor mogelijk houdt. Dat is het aardige, dat je dingen uitgelegd krijgt, zelf kunt uitproberen en dan nog versteld staat van het resultaat, als een toeschouwer die naar het balletje-balletje-spel staat te kijken.
De uitdaging om uit te proberen of een ander even ‘stom’ is als jij, is niet te weerstaan. Dat maakt dit tot een boek dat gek maakt! Een boek wat je per se wil hebben. Omdat je je niet wil laten verlakken door een kunst en die kunst dan zelf onder de knie wilt krijgen.
Onweerstaanbaar, grappig, spectaculair.