Hans Münstermann – Geraakt. ISBN 978-94-6297-057-1. 255 pagina’s, € 18,99. Amsterdam: De Kring 2017.
Hoe een novelle voor een vriend wordt ingehaald door een drama.
Nadat Andreas Klein (het literaire alter ego van de auteur) is gebeld door vriend en blueszanger Robert Eden. Omdat deze afscheid wil nemen vlak voor hij sterft neemt hij zich voor als eerbewijs voor hem een novelle te schrijven. Zijn uitgever is er niet enthousiast over. Hij tracht Andreas zo ver te krijgen dat hij een biografie zal schrijven over Harry Piekema, de man die in tien jaar tijd in zijn rol als meneer Van Dalen, filiaalhouder bij Albert Heijn, een BN’er is geworden. Klein voelt er weinig voor en houdt af. Hij begint aan zijn novelle.
Dan krijgt hij een boodschap van zijn vrouw Isis. Ze is naar haar ouders toe, want haar vader Tobias is gevallen en heeft zijn heup gebroken. Hij wordt geopereerd. Ze zal snel thuis zijn. Tijdens die operatie gaat iets fout. De anesthesist zet de ruggenprik op de verkeerde plaats, raakt de zenuwen en het ruggenmerg en Tobias krijgt een dwarslaesie. Daarmee draait een routineoperatie op een drama uit. Niet alleen voor Tobias een gruwelijke ervaring, de hele familie is ontzet. Andreas kan amper meer schrijven. De novelle over het leven van zijn vriend raakt voor hem het drama van Tobias, want voor beide mannen is de dood nabij. Robert sterft echt, Tobias half, zo ervaart hij het tenminste.
Hans Münstermann (1947) schreef al verschillende boeken over Andreas Klein. Het vijfde deel De bekoring werd bekroond met de AKO Literatuurprijs.
Andreas voelt zich gespleten. Robert Eden spookt door zijn hoofd en zijn leven. Hij verbeeldt zich hem overal te zien lopen. Of, zoals hij het formuleert: Ik kon zijn voorbijheid geen plaats geven. En met hem herrijst het verhaal dat Eden hem vertelde tijdens de eerste keer dat zij elkaar ontmoetten, tijdens een treineis: twee vreemden voor elkaar toen nog. Het is een verhaal dat verder niemand kent, over het jonge meisje Louise. Zou hij het mogen opschrijven nu de zanger dood is, dat verhaal over die onmogelijke, tedere en ook zo onstuimige liefde?
Tobias en Robert, twee drama’s vervlechten zich. En intussen draait de wereld door met politiek, vrienden die meningen te berde brengen, grote bekken en wereld-dreigementen alsof het er allemaal niets toe doet wat kleine luyden beleven. Het verhaal van Louise krijgt een eigen gestalte, een verhaal als een oud gedicht.
Eén ding stoort mij. Politicus Wilders wordt her en der van stal gehaald als de personificatie van stupide, nationalistische en anti-islam ophitserij. Had de auteur die man een andere naam gegeven, dan was het ook alle lezers duidelijk geweest om wie het ging. Dit is te veel ‘eer’. Die naam verdient geen plaats in een boek dat tijdloos is.
Maar buiten dat: een schitterend boek. Poëtisch, vol empathie geschreven, overpeinzend, subtiel en ook op zijn tijd met humor.