Snoecks 2018

De moeder aller Nederlandstalige fotoboeken

Ook dit jaar weer een bijzonder gevarieerd fotoboek plus.

Snoecks hoort bij het eind van het jaar als de Beaujolais Primeur en oliebollen. Elk jaar wacht men er met ongeduld op en het valt zelden tegen. Veel liefhebbers van fotografie in de breedste zin van het woord zetten de nieuwe Snoecks op hun verlanglijst voor de feestdagen. Het is een gewild cadeau en wie hem weggeeft bladert neemt hem zelf vaak eerst aandachtig door.

Ook dit jaar is er weer een speciale editie verkrijgbaar (rechts).

Samensteller/redacteur

De journalist Geert Stadeus (1964) is sinds 2003 hoofdredacteur van Snoecks.

Het is niet alleen kijken in Snoecks. De boekenrubriek begint dit jaar met het artikel Vijf keer nieuw thrillerbloed, waarin het werk van vijf debuterende auteurs wordt besproken, waaronder De droogte van Jane Harper en De ondergrondse spoorweg van Colson Whitehead. We lezen uitvoerige boekbesprekingen van onder meer De bekeerlinge van Stefan Hartmans, Mazzel tov van Margot Vanderstraeten, Bijba echt gebeurd van Liane Moriarty, Een erfenis van spionnen van John le Carré en Blankenberge Blues van Pieter Aspe en Koen Strobbe. Veel spraakmakende boeken worden kort gesignaleerd en ook aan strips wordt aandacht besteed. Er staat (uiteraard) een uitgebreid stuk in over internationale fotoboeken die de auteurs wisten op te merken.

Mix

Daarna volgt de bekende mix van uitvoerig geïllustreerde artikelen en  fotoreportages met speciale aandacht voor de onderwerpen Wereld, Mens, Architectuur, Beeldende kunst en Natuur. En dan blijkt ook nu weer de kracht van Snoecks. De oogst is elk jaar weer adembenemend. Het leven in het regenwoud, de Sinti in West-Europa, het invriezen van overledenen, strak geregisseerde ‘drama’s’ de ziel van Dublin, uit de kast in Zuid-Afrika, de nomaden van noordelijk Mongolië, een wijk van Tokyo, insecten, armoede in de Verenigde Staten, taxi’s met hun passagiers in Mumbai, Lagos, de grootste stad van Afrika, Haïti naar de aardbeving, lookalikes (van onder andere Marilyn Monroe, Donald Trump en The Queen) en vrouwelijke schoonheid (met onder andere de prachtige coverfoto van het model Hannah).   

Billen en borsten

Snoecks heeft een reputatie ook te houden als het gaat om prachtige naaktfoto’s, van vooral vrouwen. Maar toch vond ik dit jaar een afbeelding van blote mannenbillen, vastgelegd door Simona Ghizzoni, de mooiste, hoewel er ook de nodige fraaie vrouwenbillen te bewonderen zij. En natuurlijk borsten. De Franse fotografe, geen liefhebber van siliconen, Emmanuele Hauguel fotografeerde er een heel stel op originele wijze.

Het boek wordt afgesloten met een stuk over de Snoecksprijs 2017 voor fotografie, een overzicht van literaire prijzen en de rubriek Dode letter over de auteurs die vanaf eind 2017 overleden. We komen daar onder andere tegen Edward Albee, Robert Anker, Colin Dexter, Pieter Steinz en Peter van Straaten.

Om te krijgen of om te geven, maar het liefste om te hebben.

Geert Stadeus (redactie) – Snoecks 2018. ISBN 978-90-7788-543-7, 576 pagina’s, € 19,90. Schiedam: Scriptum 2017.

Foto’s

Coverfoto (links) Joanna Kustra

Coverfoto speciale editie (rechts) Mark Neville

Nathan ‘Brick Artist’ Sawaya – Dean West

‘Vrouw in witte slip’ – Emmanuele Hauguel

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Deel van een reeks, Fotografie. Bookmark de permalink.