Heel Nederland kende zijn deuntjes
Anderen over de begaafde muzikant Harry Bannink, die meer dan 5000 liedteksten van bekende en onbekende tekstdichters op onnavolgbare wijze van muziek voorzag.
Harry Bannink (1929-1999) was een muzikale alleskunner. Hij bespeelde niet alleen de piano, maar maakte een groot aantal legendarische melodieën die nog steeds in het gehoor van vele Nederlanders liggen, zoals Op een mooie Pinksterdag, Vluchten kan niet meer, Nikkelen Nelis, Tearoom tango, Wat voor weer zou het zijn in Den Haag, Mijn opa, De kat van ome Willem en We zijn op de wereld om mekaar…
Bannink wilde geen componist worden genoemd, toonzetter vond hij mooi genoeg. Hij was trouwens een bescheiden man. Hij werkte met veel succes samen met Annie M.G. Schmidt, onder andere voor de televisieserie Ja zuster, nee zuster en talrijke musicals. Maar hij werkte ook met Wim Sonneveld, voor het satirische programma Farce Majeure, voor Hans Dorrestijn en voor veel kinderprogramma’, zoals de Stratemakeropzeeshow en Sesamstraat. Ook veel teksten voor Kinderen voor kinderen werden door hem van uitstekend bijpassende muziek voorzien. In De Film van Ome Willem was hij de hoofd-geitenbreier, die telkens Ome Willem tot de orde moest roepen wanneer deze er een zootje van maakte met zijn broodje poep. Bannink schreef graag zijn liedjes op de huid van de beoogde zanger(es), bijvoorbeeld Conny Stuart of Hetty Blok, en schreef er zo nodig een nootje bij als de songtekst niet helemaal regelmatig liep.
Met Harry kreeg je niet gauw ruzie, maar met Eli Asser wilde hij voor ‘geen miljoen’ meer samenwerken voor een nieuwe serie over ’t Schaep met de 5 pooten. Met zijn mede Twent Willem Wilmink werkte hij graag samen.
Auteur
Ton Ouwehand (1954) woont sinds 1969 in Twente. Hij komt uit een muzikale familie en was onder meer kunstredacteur van De Twentsche Courant Tubantia. Hij is een grote fan van Harry Bannink en diens werk en schreef Niemand zo aardig als hij. In dit boek laat hij een groot aantal mensen aan het woord, die op de een of andere manier met dit muzikale genie te maken hebben gehad, zoals Claudia de Breij (voorwoord: Wie zich in Harry Bannink verdiept, kan alleen nog maar spreken in superlatieven), Eli Asser (ja toch), Joop van den Ende, Wieteke van Dort, Jenny Arean, Tony Eyk, Flip van Duyn (de zoon van Annie M.G.), Willem Nijholt, Edwin Rutten (Ome Willem), Joost Prinsen, Wobke Wilmink (de weduwe van..), Ivo de Wijs en Henny Vrienten om er een aantal te noemen.
Boeiende verhalen en anekdotes vormen met elkaar een belangrijk stuk Nederlandse muziekgeschiedenis uit de tweede helft van de vorige eeuw. We lezen onder andere dat Harry best van jazz hield en dat hij ook nog meer dan verdienstelijk kan zingen. Helaas voor het nageslacht ontbreekt van veel liedjes de bladmuziek.
Frank Jochemsen zorgt voor een uitgebreide discografie in kleur. Het boek wordt gecompleteerd met een Register van personen, waardoor het ook nog bruikbaar is als naslagwerk.
Fijn dat dit boek er is.
Ton Ouwehand – Harry Bannink, toonzetter. ISBN 978-90-72603-56-2, 288 pagina’s, € 25,00. Enschede / Doetinchem 2017: AfdH Uitgevers.
Dit boek werd tevens besproken in het programma Puur Cultuur van 11 april 2018.