Schrijver stuit op geheim van dementerende moeder
Strafdossier opa Willem brengt inktzwart leed boven tafel.
Kuintje Loenen, 86 jaar oud, is zo zwaar dementerend dat ze niet kan terugkeren naar haar woning maar naar een verpleegtehuis moet. Haar zoon, de schrijver David Ruleijn neemt de zware taak op zich om moeders flat leeg te ruimen. Onaangenaam werk, want hij voelt zich ongewild een soort spion. Foto’s bekijkt hij, brieven schuift hij terzijde. Maar dan stuit hij op een strafdossier van grootvader Willem Loenen, de man aan wie hij nota bene zijn tweede naam dankt. David duikt in het dossier en stuit op gruwelijke feiten. Bijna zestig jaar geleden gebeurd, maar nog steeds inktzwart als de nacht. Moeder Kuintje kan hem niets meer over vroeger vertellen, daarom besluit hij zelf op onderzoek te gaan.
Als Willem Loenen uit Bunschoten in 1959 zijn vrouw Neeltje verliest blijft hij achter met zijn 29-jarige dochter Kuintje en schoolkind Gijs. Dochter Drieka en zoon Bart zijn het huis al uit. Willem mist zijn vrouw. Kuintje, van jongs af aan dol op vader, zorgt uitstekend voor het huishouden, zoals ze moeder op haar sterfbed heeft beloofd. Maar Willem verlangt meer. Hij mist de seks waar hij zo dol op was. Hij laat zijn oog op verschillende vrouwen uit het dorp vallen, maar krijgt geen kansen. Dan, als hij op een avond veel gedronken heeft, vergrijpt hij zich aan Kuintje. Het meisje, klein van stuk, kan niet tegen haar vader op en hij trekt zich niets van haar jammerende, doodsbange protesten aan. Na die ene keer is het hek van de dam. Willem misbruikt zijn dochter veelvuldig. Kuintje overweegt weg te lopen naar Drieka, maar ze vreest dat haar zus haar niet zal geloven en bovendien: wat moet Gijs in zijn eentje met vader thuis? Dan wordt Kuintje zwanger. Als ze het Willem vertelt doet hij er alles aan om het verzwegen te houden en daarin gaat hij heel ver.
Auteur
Wim Duijst (1953) is afkomstig uit Bunschoten – Spakenburg, de plaats waar veel van zijn romans gesitueerd zijn. Hij volgde van 1985 tot 1990 een opleiding aan Schrijversvakschool ’t Colofon in Amsterdam. Duijst debuteerde in 1994 met De fascinatie. In 2015 zegde hij zijn baan in het onderwijs op om fulltime schrijver te worden. Dit is zijn zevende roman.
Deze roman is geschreven door een ras-verteller. De hoofdpersonen leven. Fraai is de vondst van de rechter die in zijn persoonlijk leven wordt geconfronteerd met een situatie die van het rechtspreken meer emotie vergt dan voor een dienaar van Justitia passend mag worden geacht.
Een verrassend, bij wijlen ontroerend verhaal, vol empathie geschreven.
Wim Duijst – Het verzwegen kind. ISBN 978-94-6068-401-2, 303 pagina’s, €19,99. Baarn: Uitgeverij Marmer 2018.
Achter de schermen
Naast bovenstaand beschreven boek verschijnt tegelijkertijd dit boekje. Hierin vertelt de auteur over het wordingsproces van zijn roman. Over het waargebeurde verhaal dat hij hoorde en dat hem inspireerde om rond de oude feiten een roman te creëren, over de zoektochten in de archieven, gesprekken met rechters et cetera. Hij vertelde deze feiten eerder via blogs, dit is een bundeling daarvan.
’t Was even aarzelen. Over ’t algemeen kijk je een film en later verschijnt dan The making of, een ‘making-of-roman’ was voor mij een geheel nieuw gegeven. Ik heb ervoor gekozen eerst de blogs te lezen en daarna pas de roman. Die volgorde beviel mij omdat de roman daardoor meer ging leven. Wie andersom wil lezen, de keus is hem of haar. Bijzonder is het zeker.
Wim Duijst – Achter de schermen. ISBN 978-94-6068-412-8, 95 pagina’s, €5,00. Baarn: Uitgeverij Marmer 2018.