Hoe wordt een man de volmaakte minnaar?
Een sprookje voor volwassenen dat zich afspeelt in India. Een jongeman heeft enkele teleurstellende ervaringen in de liefde. In de Tempel van het Oosten wordt hem geleerd hoe je een vrouw moet beminnen.
Grote delen van deze roman lezen als een sprookje. Dat geldt zeker niet voor het begin. Kama is de zoon van een visser en het is vanzelfspreken dat hij dat ook wordt. Aan boord moet hij voortdurend overgeven. Hij verontreinigt met zijn braaksel de vis. Bij zijn moeder op de markt gaat hij verhalen vertellen met viskoppen. Het publiek is enthousiast, hij blijk een groot talent te hebben als verhalenverteller.
Een stoffenkoopman op de markt heeft veel succes bij de vrouwen. Hij vertelt Kama dat hij zijn liefdeskunsten geleerd heeft in de Tempel van het Oosten. Kama vertrekt en gaat op zoek naar deze tempel. Onderweg ontmoet hij aan de oever van de rivier de beeldschone Shakti die, nadat ze hem lang heeft aangekeken, beweert dat zij zielsverwant zijn. Met moeite neemt Kama afscheid en gaat verder met zijn zoektocht. Hij komt terecht in een stad waar een Sultan heerst. Kama wordt daar de verteller aan het hof. De Tempel van Oosten blijft hem trekken.
Auteur
Geert Kimpen (1965) werd in België geboren waar hij een opleiding volgde voor regisseur. Hij schreef voor toneel, cabaret en televisie totdat hij geïnteresseerd raakte in de zestiende eeuwse kabbalist Chaim Vital. Na een studie in de Joodse mystiek schreef hij de roman De kabbalist waarmee hij veel succes oogstte. Hij werd voltijds schrijver. Van zijn hand verschenen onder meer De Geheime Newton en Rachel, of het mysterie van de liefde. Voor deze laatste roman maakte hij een studiereis in India. Hij ging op zoek naar tantrische tempels waar 1000 jaar geleden tempelpriesteressen pelgrims leerden één te worden met God.
De vrouwen in dit boek komen er niet zo best af. Tijdens zijn zwerftocht komt hij terecht in een stad waar de vrije liefde heerst. Dat ging korte tijd goed, maar op den duur wilden de vrouwen alleen orale seks. Het zaad van de man verlengde hun leven. Kama wordt het slachtoffer hij wordt overweldigd en verkracht door een groep vrouwen.
In de stad met de Sultan trouwt hij met diens dochter. Na enige tijd verstoot zij hem, omdat ze meer bevrediging vindt in de lesbische liefde. De vrouw van de Sultan organiseert voor haar man een heftige liefdesnacht met drie slavinnen uit zijn harem. De arme Sultan die hartpatiënt is, overleeft dat niet en de zijn vrouw neemt de macht over.
Heeft de schrijver met deze roman een diepere bedoeling? Het boek staat onder de invloed van de Hindoestaanse godsdienst, we zien dat aan de godennamen. Veel levenswijsheden worden tussen de regels door geuit. De hoofdpersoon krijgt diverse keren levenslessen, meestal van oudere mannen of vrouwen. Deze lessen zijn zelden spiritueel, wat je wel zou verwachten. Het gaat nooit over de ziel, wel over het lichaam en dan in het bijzonder over seksualiteit. Vooral mannen hebben op dat gebied veel te leren. Dat een relatie uit veel meer bestaat dan seks komt hier niet aan bot. Het lijkt wel of zielsverwantschap alleen kan ontstaan bij volmaakte seks. De schrijver richt zich te eenzijdig op één bepaald aspect van het hindoeïsme, terwijl het daar veel meer gaat om het verheffen van de ziel , het bereiken van een hogere trede in de reïncarnatie.
Hoewel het boek wat eenzijdig op seks gericht is bevat het een fantastisch, avontuurlijk verhaal. Het is spannend en meeslepend. De taal is mooi.. Heel boeiend beschreven is de ontwikkeling van Kama als poppenspeler. Een oude man in de stad van de Sultan leert hem hoe hij zijn verhalen en zijn optredens kan verbeteren. Dat geldt niet voor het verblijf in de Tempel van het Oosten waar een oude man hem sekslessen geeft. Een heel plat stuk dat erg contrasteert met de sprookjesachtige toon die in het grootste deel van het boek aanwezig is. Gelukkig is er een overweldigend romantisch slot, zoals het hoort in dit soort vertelsels.
Een boeiend sprookje voor volwassenen.
Geert Kimpen – Het meisje dat aan de oever verscheen. ISBN 978-94-9288-349-0, 358 pagina’s, € 20. Bodegraven: London Books 2019.