Het verbazingwekkende verhaal van The Amazing Stroopwafels
‘Alles’ over een populaire, maar zwaar ondergewaardeerde cultband.
The Amazing Stroopwafels, begonnen als straatmuzikanten in de Rotterdamse Lijnbaan, produceren al veertig jaar een apart geluid in de Nederlandse muziekwereld. Ze hebben veruit de meeste optredens van alle huidige bands op hun naam en nemen met Oude Maasweg kwart voor drie elk jaar een (bescheiden) plaats in op de nationale Top-2000. Ze zingen nog meer prachtige nummers, zoals het vrolijke Ik ga naar Frankrijk, Speenhofs De Boevenwagen en het watersnoodnummer Voor de storm.
Toen Herman van de Velde nog de muziek samenstelde voor verschillende NOS-radioprogramma’s kon je tijdens de uitzendingen van Radio Tour de France dagelijks onder meer genieten van het ‘klassieke’ nummer Fietsen:
Een vrouw die denkt aan fietsen onder ’t vrijen
Een man die denkt aan vrijen op de fietsen
Waarom zijn de stroopwafels relatief onbekend gebleven? Dat vroeg de auteur van dit boek zich ook af. Hemzelf waren alle nummers letterlijk met de paplepel ingegeven.
Auteur
Merlijn Kerkhof (1986) is studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is muziekjournalist bij de Volkskrant en schreef Alles begint bij Bach, een inleiding tot de klassieke muziek. Daarnaast is Merlijn de zoon van Wim Kerkhof (1953), de langharige oprichter en ‘frontman’ van The Amazing Stroopwafels. Merlijn schrijft in dit boek hoe hij als enkele malen mocht invallen bij de band, een bijzondere belevenis.
Dit boek is meer dan een portret van Wim Kerkhof, een muzikaal genie, en de belangrijkste leden van zijn band. Merlijn bewondert zijn vader en steekt dat niet onder stoelen en banken, maar hij realiseert zich wel degelijk dan anderen hem egocentrisch en dominant vinden. Ook ‘smetjes’ uit het verleden komen aan de orde in gesprekken met voormalige en huidige leden. Dat helpt mee om van dit boek geen hagiografie te maken.
De vraag waarom de band nooit echt is doorgebroken blijft knagen. Uit dit boek kunnen we verschillende factoren distilleren. Bijvoorbeeld dat de band nooit ‘mainstream’ is geweest in repertoire, kleding en nog veel meer. Ze hebben geen manager en geen pr-mensen. Wim doet alles zelf. Daarbij komt dit de band een Rotterdamse (Keje dat niet horen dan?) uitstraling heeft, zoals onder meer blijkt uit nummers over de Maastunnel, de reus van Rotterdam, Overschie en een bezoek aan De Kuip. Ook traden zij op met Lee Towers. En we weten allemaal dat men in Hilversum te denkt en dacht dat de wereld begint en eindigt in Amsterdam.
In het boek vinden we niet alleen de ontstaansgeschiedenis van verschillende nummers, maar ook een mooi stuk over superfan Arjen Klep, die door het uitdelen van stroopwafels elk jaar ervoor zorgde dat het nummer Oude Maasweg kwart voor drie elk jaar een nette positie in de Top 2000 innam. Weet u trouwens wat de band vaak cadeau krijgt na een optreden? Het staat in dit boek.
Het verhaal eindigt met het verslag van een bedevaart van vader en zoon naar de Oude Maasweg. Als bonus krijgen we nog de persoonlijke Top 40 van de auteur en een albumoverzicht.
Een mooie aha-erlebnis voor veel voormalige en huidige Rotterdammers. Voor wie een net zo eigenzinnige muzieksmaak heeft als uw recensent (andere favorieten als Cornelis Vreeswijk en Jaap Fischer) een ‘must’.
Merlijn Kerkhof – Oude Maasweg kwart voor drie. Het verbazingwekkende verhaal van The Amazing Stroopwafels. ISBN 978-94-004-0641-4, 252 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: Thomas Rap 2019.