Onfrisse prelaten en mindere goden
Nepotisme en malversaties teisteren de Vlaamse Katholieke Kerk.
In de trein richting Gent en Oostende raken Eva Storms en Gilles Perrier aan de praat. Eva is een jonge journaliste die bezig is met een reportage over de kerk in Vlaanderen. Perrier is priester en dat treft natuurlijk. Zeker als Gilles zegt zich in Eva’s reportage te interesseren en voorstelt beider vrije tijd te besteden aan een informatief terrasje op het Sint-Baafsplein in Gent. Eva maakt daar ook kennis met een petekind van de priester, een zekere Wolf Garcia. Hij studeert aan de universiteit.
Terwijl deze drie het zich in Gent genoeglijk maken is het in Brugge een drukte van belang. Niet alleen het fraaie zomerweer is credit. Tienduizenden kijklustigen zijn naar de stad gelokt voor de jaarlijkse Heilig Bloedprocessie. Zo’n tweeduizend medewerkers in prachtige kostuums, tientallen paarden en praalwagens, muziekkorpsen en dansers, koren en zangers. De toeschouwers kijken hun ogen uit en reiken met hun smartphones om de beste opnames te maken.
Monseigneur Wannyn, de bisschop, heeft er een zware klus aan. Hij zal blij zijn als de ommegang afgelopen is. Volgens de traditie is hij één der dragers van de loodzware schrijn van het Heilig Bloed. Hij houdt het nauwelijks vol en voelt bovendien zijn mijter vervelend klemmen op zijn bezwete hoofd.
Eindelijk is de processie ten einde. Er rest nog alleen de zegen. Een priester begeleidt de bisschop naar het balkon. Daar gebeurt het. Monseigneur Wannyn maakt een bruuske beweging en valt. Het is direct duidelijk dat het foute boel is. De bisschop is morsdood.
Paramedici zijn er snel bij en proberen de ongelukkige met hartmassage tot leven te wekken. Het zijn echter activiteiten voor de bühne. Bij een in onmacht gevallen kerkelijke prelaat dient men immers alles uit de kast te halen. Baten doet het echter niet. Eerbiedig wordt het stoffelijk overschot afgevoerd.
Ondertussen gaat op het Gentse terras de mobiel van Eva over. Ze schrikt als ze het bericht ziet. ‘Er is iets aan de hand in Brugge. De bisschop is dood.’ Ze kijkt Gilles Perrier aan: ‘En hij is niet alleen dood, maar zijn lichaam is vervolgens spoorloos verdwenen!’. ‘Mijn reportage kon wel eens een heel andere wending krijgen!’
Storms en Perrier, geholpen door Garcia, gaan op onderzoek uit. Ze komen terecht in een onsmakelijk kerkelijk wereldje waarin ambitie en eerzucht, intriges en wellust wel erg ver weg staan van de navolging van Christus. Sommige religieuze leiders lijken liever geldgod mammon dan Onze-Lieve-Heer te aanbidden.
Auteur
Pol Dehullu (1951) debuteert met deze kerkelijke thriller. Deze priester in het bisdom Brugge, die onlangs wegens gezondheidsproblemen afscheid moest nemen van zijn geliefde parochie, schreef een misdaadroman waarin misstanden binnen religieuze verhoudingen aan de kaak worden gesteld en volgens de regelen der kunst gecorrigeerd worden.
De lezer behoeft niet heel heftige scenes te verwachten en moet zich verheugen op het kalm oplossen van onrecht. De schrijver is ongetwijfeld een ervaringsdeskundige die ons kwalijke effecten van hiërarchische verhoudingen smakelijk weet op te dissen.
Pol Dehullu – Pontifex. ISBN 798-90-223-3727-1, 250 pagina’s, € 19,99. Brugge: Aspe 2020.