De herfst van de kol
In een wetteloos Mexicaans dorp vol bijgeloof speelt zich de moord op een heks af.
Het begin van het verhaal is een orkaan van roddel die verband houdt met de ontdekking van het lijk van een beruchte lokale vrouw, bekend als de heks. Ze verzorgde abortussen voor sekswerkers die de nabijgelegen olie-industrie dienden. De heks bewoonde een vervallen herenhuis, een locatie voor rauwe partijen. Het zou een geheime schat herbergen, een geldvoorraad waarvan iedereen van overtuigd was en voor dollartekens in alle ogen zorgde. Van despotische grootmoeders tot gigolo’s, politieagenten, drugshandelaars en andere schuinsmarcheerders.
Wat volgt is een brutaal portret van menselijke claustrofobie in een kleine stad, waarin machismo een gevangenis is en corruptie niet alleen institutioneel maar eerder nog huiselijk tijdverdrijf vormt. Waar gezinnen worden gebroken door incest en geweld. Maar vooral wordt de lezer toch meegesleurd in het chaotische leven van allerlei dorpelingen die in de ban zijn van de heks. Het leidt alleen maar tot ellende waarbij in lange, slingerende zinnen woorden en letters het leed onbetwistbaar maken. Ons begrip van de belangrijke gebeurtenissen noodzaakt voortdurend vanuit nieuwe invalshoeken naar de verdommenis van de ongelukkigen te kijken. Zelfs zo dat de heks misschien een man blijkt en met meer dan één of twee is.
Keer op keer wordt de lezer met stomheid geslagen als de wanhoop van de vrouwen, meestal nog meisjes, die wreed gedwongen worden hun ambities te ontkennen en geen andere keus hebben dan over te stappen in huishoudelijke dienst, maar meestal veel erger. Maar nog vreselijker is de verdorvenheid van de jongens en mannen die geplaagd worden door drank en drugs en wier diepste verlangen op dodelijke wijze wordt verward met macht en vernedering. Alleen politiechefs en narcoticabazen genieten misschien nog enige controle over hun leven.
Auteur
Fernanda Melchor (1982) is een Mexicaanse schrijfster die journalistiek studeerde aan de Universiteit van Veracruz. Deze fictieroman is gebaseerd op een waargebeurde moord in de buurt van Veracruz. Aanvankelijk wilde ze er een non-fictie boek over schrijven in de geest van Truman Capotes In koelen bloede. Echter, haar onderzoek van de feiten werd op gevaarlijke wijze gedwarsboomd door de plaatselijke narcobazen. Daarop besloot ze deze roman zonder remmingen te schrijven.
In verschillende hoofdstukken komen de betrokkenen aan het woord. Ze hebben allemaal een lange adem en worden beschreven als weggelopen stemmen in een taal die aanvoelt als een orkaan. Daarbij komt sterk naar voren dat de schrijfster buiengewoon schatplichtig is aan het werk van García Marquez en met name aan zijn roman De herfst van de Patriarch.
Wie ooit door dit werk werd getroffen en ondergedompeld wil worden in een krankzinnige Mexicaanse vuilnisbelt van uitzichtloosheid kan zich wagen aan deze taalorkaan.
Fernanda Melchor – Orkaanseizoen. Vertaald uit het Spaans (Temporada de huracanes) door Bart Peperkamp. ISBN 978-90-284-2779-2, 304 pagina’s, € 22,99. Amsterdam: Wereldbibliotheek 2020.