Motief X

Terreurcarrousel

Pure slechtheid heeft nog nooit een motief nodig gehad en zal dat ook nooit nodig hebben.

Molly Wessman voelt zich overspannen worden of misschien krijgt ze wel een burn-out. Tot overmaat van ramp ziet ze op haar telefoon de achtergrondfoto. Dat had een foto moeten zijn van Smilla, haar boston-terriër die drie jaar geleden was overleden aan hypertrofische cardiomyopathie. Maar het was een foto van haar zelf. De foto was de afgelopen nacht van haar gemaakt toen ze sliep. Er was kennelijk iemand in haar appartement geweest die de foto had gemaakt en tot achtergrondbeeld van haar mobieltje had gepromoveerd. Wie was er in haar slaapkamer geweest? Het antwoord zal huiveringwekkend zijn. Vooral als een stuk van haar pony tijdens haar slaap blijkt te zijn afgeknipt.

Verschrikkelijker is een andere zaak die inspecteur Irene Lilja op haar bordje krijgt. Het telefoontje kwam binnen toen ze op weg was naar het hoofdbureau van politie in Helsingborg. Een elfjarige Syrische jongen is op weg naar school spoorloos verdwenen. Er was altijd angst dat de neonazi’s en racisten, die in de buurt actief waren, buitenlandse kinderen wat aan zouden doen.

De jongen heet Moonif Ganem en woont met een groot gezin in een overvolle flat. Wanneer Irene de familie bezoekt om inlichtingen te krijgen treft ze moeder in tranen aan. Ze is ervan overtuigd dat haar zoon iets heel ernstigs is overkomen.

Het zal niet lang duren of het zal blijken dat zich in de grote gemeenschappelijke wasmachine in de kelder een weerzinwekkend drama heeft afgespeeld.

Dit zal niet het enige zijn, want Irene Lilija zal ook geconfronteerd worden met lichamen die dermate waren gemarteld dat ze van de grond moesten worden los geschraapt. Het waren eigenlijk geen lichamen maar massa’s verzamelde atomen. Zelfs de weerzinwekkendste misdrijven zijn meestal te begrijpen als je er een beetje moeite voor doet. Maar dit. Het is niet alleen ziek maar ook totaal onbegrijpelijk.

En dan Lennart Andersson, een slager van middelbare leeftijd die gewoon zijn klanten staat te bedienen. Plotseling springt één van de klanten over toonbank, grijpt een groot slagersmes en begint in de hals van de vleeshouwer te steken. Omdat de steken kennelijk niet het gewenst resultaat opleveren, pakt de man een bijl en maakt daarmee zijn karwei af. Voor de ogen van de verbijsterde klanten stort slager Andersson bloedend in elkaar. De dader rent de slagerij uit en slaat op de vlucht. Hij ontsnapt.

De kranten staan verder vol over een in brand gestoken asielcentrum waarbij drie doden vallen. Wat is er in Helsingborg aan de hand? Wie zit er achter al die terreur?

Auteur

Stefan Ahnhem (1966) is een Zweedse auteur en scenarioschrijver van films en tv-series. Zo schreef hij mee aan de politieseries Wallander en Irene Huss. In 2014 debuteerde hij als thrillerschrijver. Zijn roman Zonder gezicht werd een bestseller.

 

 

 

 

Bij deze thriller ontwikkelen zich verschillende verhaallijnen naast elkaar. Daarbij wordt de lezer uitgedaagd om bij de les te blijven, terwijl de auteur verschillende terreuraanslagen op te onderscheiden schaakborden lijkt uit te spelen..

Aan gruwelijkheden is er geen gebrek en ook niet aan actie en spanning, maar de ontwikkeling van een samenhangend plot is geen sterk onderdeel van deze propvolle thriller.

Stefan Ahnhem – Motief X. Vertaald uit het Zweeds (Motiv X) door Tineke Jorissen-Wedzinga. ISBN 978-90-443-5987-9, 528 pagina’s, € 22,99. Amsterdam: The House of Books 2020.

Dit bericht is geplaatst in Alle Boeken, Detective / Thriller. Bookmark de permalink.