Zwijgen was goud
De 27-jarige tegelzetter Fee Greeve is druk aan het werk bij een opdrachtgever als haar telefoon gaat. Haar moeders opdrachtgever brengt haar de boodschap over dat Fee’s moeder Ara een ongeluk heeft gehad. Ze is gestruikeld op de roltrap in zijn kantoor, met haar sjaal tussen de treden verstrikt geraakt, daarbij ernstig gewond geraakt en in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. Als Fee aankomt op de IC (Intensive Care) hoort zij van de arts dat haar moeder niet meer te redden is. Fee neemt afscheid en Ara overlijdt.
Ara was een bijzondere moeder. Ze had, toen Fee acht maanden oud was een tumor in haar mond gekregen en de behandeling had ertoe geleid dat haar tong geamputeerd was. Moeder en dochter hebben een heel eigen manier van communiceren ontwikkeld. Ze waren altijd samen. In het ziekenhuis echter, na Ara’s dood, vertelt een arts haar dat het ‘tumor-verhaal’ niet kan kloppen. Dat heeft hij gezien toen de beademingsslang bij Ara werd ingevoerd.
Fee is verdrietig om Ara’s dood, maar voelt zich ook bedrogen. Waarom heeft moeder haar nooit de waarheid verteld? Hoe heeft zij dan wél deze handicap gekregen? Wie zij het ook vraagt, iedereen komt met het verhaal dat ook Fee zelf voorgezegd heeft gekregen.
Fee neemt er geen genoegen mee. Ze gaat op zoek naar de waarheid. En nu zij toch het verleden in duikt is er meer wat zij wil weten. Wie is haar vader? Ondanks haar regelmatige vragen daarnaar heeft Ara haar dochter nooit iets over deze man verteld. Fee’s partner Zaïre vindt het maar niets, dat hij minder aandacht krijgt. Maar Fee laat zich door hem niet weerhouden. Langzaam maar zeker, van arts, naar dominee, naar gemeentehuis en overal vragend en reizend door het land, komt zij erachter wie Ara’s familie is.
Zelfs dát Ara überhaupt familie had, heeft Fee nooit eerder geweten. Ze krabt alle lagen van Ara’s geschiedenis af, schilt de appel van Ara’s leven. Hoe was Ara als kind, wie waren haar ouders, vrienden, vriendinnen. Ergens in die mensenbrij hoopt Fee ook haar vader tegen te komen. Het enige wat ze weet is dat hij een Spanjaard zou zijn. Of was dat soms ook een leugen?
Auteur
Marly van Otterloo (1953) werkte als trainer/consulent en creatief therapeut. Ze schreef 24 boeken voor kinderen van verschillende leeftijden en scenario’s voor de tv-serie Flikken Maastricht. In 2009 verscheen haar eerste roman voor volwassenen Leuke mannen zijn getrouwd.
De auteur noemt dit een verhaal over een moeder-dochter-relatie, ik zou er aan toe willen voegen: een waarheid-leugen-relatie. Want bij iedere ontdekking die Fee doet blijkt dat de waarheid van Ara een leugen was. Wat blijft er dan nog over van een moeder-dochter-relatie?
De spanning wordt prachtig opgevoerd. Het vlot geschreven verhaal boeit van begin tot einde. Of Fee te weten komt wat zij zoekt laat ik in het midden. Dat weet de kijker naar het tv-programma DNA onbekend tenslotte ook niet aan het begin van een uitzending. Eén ding is zeker, de schrijfster legt meer geheimen bloot dan de lezer kan vermoeden.
Een spannend en plezierig boek.
Marly van Otterloo – Tong. ISBN 978-94-6297-180-6, 224 pagina’s, €18,50. Amsterdam: Uitgeverij De Kring 2020.