Schouwtoneel
In een samengesteld gezin blijken uiteenlopende ambities een verrassende dynamiek op te leveren.
Tommy is de achttienjarige zoon van Manfred Boezerman, senator, en Katinka, een veelbelovende dichteres die helaas tien jaar geleden bij een zeilbootongeval is verdronken. Vader Manfred heeft inmiddels al jaren een latrelatie met Esther. Haar dochter Cleo van zeventien woont sinds drie jaar bij Manfred en Tommy, want Cleo en haar moeder kunnen elkaar niet uitstaan. De vader van Cleo woont in Suriname waar hij op zoek is naar rijke Nederlandse dames. Verder is hij uit beeld. Vader Manfred is overigens vrijwel nooit thuis, want behalve bij Esther in bed heeft hij een eindeloze reeks goed betaalde bijbanen die hem verhinderen bij zijn zoon te zijn..
Afgezien van een Peruaanse huishoudster zijn Tommy en Cleo dus meestal met z’n tweeën. Hoewel Cleo er een paar eigengereide voorkeuren op na houdt kunnen de twee het aardig met elkaar vinden en bezoeken ze dezelfde middelbare school.
Cleo heeft een obsessieve liefde voor wapentuig. Ze bezit allerlei schietijzers waarvan ze zegt dat ze niet meer werken, maar dat geldt zeker niet voor de stevige luchtbuks waarmee ze urenlang op blikjes schiet.
Tommy breekt op zijn achttiende zijn schoolcarrière af en gaat als tussenjaar vrijwilligerswerk doen bij een kringloopwinkel. Hij wordt bijrijder van de ophaaldienst. Zijn vroegere docente Nederlands Mascha Radovic benadert hem om mee te schrijven aan een toneelstuk voor de jaarlijkse toneelvoorstelling van zijn oude school. Mascha doet dit in de hoop aan hem informatie te ontfutselen over zijn moeder, de dichteres over wie ze haar proefschrift wil schrijven. Tommy gaat in op het voorstel omdat hij zo kans ziet zijn vader Manfred. die altijd maar van huis is, als waardeloze opvoeder belachelijk te maken.
Tezelfdertijd raakt vader Boezerman echter plotseling betrokken bij een financieel schandaal waardoor hij gedwongen wordt al zijn publieke functies op te geven. Hij komt werkeloos thuis te zitten en verstoort in hoge mate het dagelijks leven van Tommy, Cleo en de Peruaanse huishoudster.
Cleo’s grootste wens als wapenfetisjist is om een echte bomgordel te mogen dragen. Ze spoort Tommy aan om voor haar in het toneelstuk een rol te schrijven waarin ze zo’n gordel om heeft. Uiteraard moet die nep zijn, maar toch…Ze krijgt zo’n rol, maar moet dan wel gedurende het toneelstuk, dat maar één keer wordt opgevoerd, haar mooie haar laten afscheren. Cleo vindt dat geen probleem.
Auteur
Vincent Kortmann (1975) volgde de vierjarige opleiding aan de Schrijversvakschool Groningen, schreef korte verhalen voor het Hollands Maandblad en debuteert nu met zijn roman De tussenzus.
Hoofdpersoon is Tommy die zijn toekomst in eigen hand wil nemen, maar voorlopig te schaften heeft met de toneelavond van zijn oude school, zijn egotrippende vader en zijn eigenzinnige tussenzus Cleo.
De lezer wordt vergast op vele verrassende en vaak uiterst hilarische situaties. Daarbij houdt de soms potsierlijke voorbereiding van de toneeluitvoering de vaart en de spanning er behoorlijk in. Sommige passages zijn kolderiek informatief. Zo komt Tommy aan de weet dat toiletpotten meestal verstopt worden door condooms en damesverband, maar dat in verzorgingstehuizen vooral leesbrillen de afvoer van stront belemmeren. Dat metalbands op scholen soms IRJB:heten: I refuse Blowjobs of I roasted Baby Jesus en dat het leven één hockeyfeest is, dus uiterst teleurstellend. Hoogtepunt zijn misschien de billen van de keepster, als je tenminste van lekkere hammen houdt.
De tussenzus is een heerlijk boek. De roman zit goed in elkaar, het aantal personages is overzichtelijk, Er zijn geen storende verhaallijnen en geen losse eindjes terwijl een fraaie spanningsboog nergens inzakt. Echter, het belangrijkste is de humor, waarmee het verhaal is doordrenkt. Aanbevolen voor wie op zoek is naar een roman met een goed geschreven gulle lach..
Vincent Kortmann – De tussenzus. ISBN 978-90-2545785-3, 272 pagina’s, € 21,99. Amsterdam: Atlas Contact 2021.