Kantoorthriller
Ambitieuze jonge vrouw met jeugdtrauma blijkt omringd door gewetenloze moordenaars.
Mama heeft bloed. Haar arm is helemaal stuk. De vijfjarige Zorah zat televisie te kijken, maar nestelt zich nu tegen de arm die nog heel is. Mama’s gezicht is helemaal wit weggetrokken. Ze spoort haar dochtertje aan zich te verstoppen, net als bij verstoppertje spelen. Terwijl de deur versplintert kruipt Zorah weg achter een bank tussen de planten en de vensterbank.
Ze ziet de schoenen van haar vader en hoort het gehuil van haar moeder. De witte bekleding van de bank kleurt langzaam rood. Rode spatten en een rode plas op de vloer waarin keihard een bijl kletsend terecht komt. Haar moeder ligt helemaal stil en haar vader zal ze nooit weerzien. Zorah zal opgroeien als een beschadigde vrouw.
Een kwart eeuw later werkt Zorah Thijssen bij Cloverleaf Consult Group. Korweg CCG. Het is een grote maatschappij die softwareprogramma’s levert. Zorah zit bij de afdeling die orders moet binnenhalen. Ze heeft het er behoorlijk naar haar zin. Na een jeugd zonder ouders, overgeleverd aan zorginstellingen, heeft ze carrière gemaakt. Slechts enkelen weten van de traumatische gebeurtenis die ze als kleuter heeft meegemaakt.
Plotseling, totaal onverwacht, gebeurde het. Tijdens een bijeenkomst met opdrachtgevers trilt haar mobiel en kan Zorah het niet nalaten op het schermpje te kijken. Dan stopt alles. De vergaderzaal vervaagt om haar heen en wordt een brij van onscherpe indrukken. Al het geluid van stemmen wijkt en Zorah lijkt door een koker in een huiveringwekkend universum te kijken. Ze voelt dat ze wordt teruggezogen naar het verleden. Ze vlucht de vergaderruimte uit.
In het toilet krijgt ze hulp van een lieve collega. Het kost haar veel tijd om haar ogen te fatsoeneren en haar gezicht weer in de plooi te krijgen, maar vooral moet ze alle moeite doen haar decennia-oude angst te onderdrukken.
Ze wil het wel uitschreeuwen: ‘Daar komt hij verdomme niet mee weg!’ Zorah wil de afzender van wat ze op het scherm van haar mobiel zag, opsporen, al zou ze niet weten waar te beginnen. Welke anonieme klootzak heeft dit verstuurd?
Auteur
Floris Kleijne (1970) is een Nederlandse schrijver die veel korte verhalen en novelles in de Engelse taal schreef. Zijn werk is in verschillende talen, waaronder het Nederlands, gepubliceerd en won diverse prijzen. Klaverblad is zijn Nederlandse thrillerdebuut.
Met als opening de traumatische ervaring van de bijlslagen waarmee haar moeder werd vermoord en de onverklaarbare verdwijning van haar vader als vermoedelijke verdachte, komt dit alles weer plotseling tot leven als Zorah tijdens een vergadering een afbeelding op haar telefoon ziet die alles weer oprakelt.
Is er sprake van een misselijke grap? Hoe serieus moet ze het opvatten? Is het iemand van kantoor? Ja, enkelen weten van haar verleden, maar daar is niemand bij, die ze van zo iets zou verdenken. Misschien moet ze het wel in een heel andere hoek zoeken. Ze neemt een privédetective in de arm, maar valt hij ook te vertrouwen?
Als ze kort daarop voor werkbezoek naar Shanghai wordt gestuurd wordt ze onverwachts door een paar ongure Chinese gangsters lastig gevallen. Hals overkop reist ze terug. Het lijkt er op dat de zogenaamde grappenmaker nog slechtere bedoelingen met haar heeft.
De plot zit goed in elkaar. Er is een mooie spanningslijn en de lezer mag af en toe onverwachte acties en wendingen verwachten. Daarbij heeft de auteur het aantal personages beperkt gehouden en het aantal verdachte personen beheersbaar. Dat geeft bij het lezen een comfortabel gevoel.
Bovendien spelen veel scenes zich af op zeer herkenbare Nederlandse locaties, wat extra plezier geeft. Een fijne thriller voor iedereen.
Floris Kleijne – Klaverblad. ISBN 978-90-2259122-2, 320 pagina’s, € 20,00. Amsterdam: Boekerij 2021.