Seriemoorden als kunstwerk
In Antwerpen vindt de ene na de andere verdwijning plaats. De dader meldt zich en laat zien dat hij veel lichamen nodig heeft voor zijn kunstwerk.
Antwerpen wordt opgeschrikt door enkele verdwijningen. Op een dag is er een grote computerstoring. Op de gehackte computers wordt een schokkende film vertoond. Een gemaskerde persoon, die zich bekend maakt als Pygmalion, zegt bezig te zijn met een collage, waarin de gebalsemde lichamen van enkele verdwenen personen zichtbaar worden. De collage wordt gemaakt is naar voorbeeld van een altaarstuk van Rubens. Er zijn nog enkele lichamen nodig om dit ‘kunstwerk ’te voltooien. Het zal geveild worden ‘ten dienste van de rechtvaardigheid’. De politiemensen Alexandra en Raoul beginnen een onderzoek. Een andere verhaallijn gaat over het bedrijf Containers Verstraeten. Er is een machtsstrijd gaande om wie de nieuwe CEO wordt.
Auteurs
De volledige namen van het schrijversduo Maes & Wade zijn Ria Maes en Aron Wade. Ria Maes is bij haar lezerspubliek bekend van de dagboeken van Sara. In 2018 schreef ze het boek bij de succesmusical 40-45 en samen met Marc de Bel de jeugdroman Robbe. Aron Wade studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Naast theater, musical en cabaret speelde hij mee in reeksen zoals De Kotmadam, W817 en Thuis. Hij was ook te zien als presentator op Ketnet. Het duo Maes en Waes schreef de volgende boeken: Pan, Meester Dood en Stad onder vuur. In deze boeken speelt wetsdokter Tom Beckx een belangrijke rol.
Een kunstwerk maken met lijken is wel een origineel gegeven, maar tevens natuurlijk absurd. Bovendien gebeurt er teveel willekeurig. De keuze van de slachtoffers wordt niet altijd gemotiveerd. De moorden worden nauwelijks beschreven. Dat geldt ook voor het balsemen, wat in een vloek en een zucht gebeurt. Het woord gerechtigheid wordt hier wat vreemd gebruikt. Pygmalion handelt zogenaamd als een wereldverbeteraar, dat kom er echt niet uit. De andere verhaallijn is wel sterk. De sfeer op dat kantoor, de rivaliteit. Hoewel hier geen sprake is van moord en doodslag is dit een boeiend verhaal.
De karakterbeschrijving in deze thriller is vrij oppervlakkig. Je krijgt geen duidelijk beeld van Pygmalion, Meester Dood en Nick. Wat vooral ontbreekt is karakterontwikkeling. Het duidelijkst is dat bij Chris, de nieuwe CEO. Hij zag het aanvankelijk niet zitten, maar na zeer korte tijd zien we een zeer energieke en keiharde manager, waar kom dat ineens vandaan? Wat de politiemensen betreft wordt Raoul wel heel ongunstig beschreven. Hij is dom en heel impulsief. Zijn sympathieke partner heeft het moeilijk met hem. Ook zij handelt niet slim. Er worden aan de lopende band moorden gepleegd maar het lukt ze niet om ook maar één moord te voorkomen. Hun speurwerk is ver onder de maat.
We hebben te maken met een af en toe amusante thriller. De stijl is goed en de Antwerpse sfeer komt goed uit. Maar er blijven veel vragen voor de lezer.
Maes & Wade – In de schaduw van de meester. ISBN 978-90-8924-935-7, 319 pagina’s, € 19,99. Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet 2021.