Annelies Verhelst & Victor Peters – Schrijven voor het web & sociale media. ISBN 978-90-5940-435-9, 253 pagina’s, € 21,05. Culemborg: Van Duuren Media 2011.
Steeds meer PC-gebruikers raadplegen het internet niet uitsluitend consumptief, maar gaan ook zelf online met bijvoorbeeld een eigen website of blog, of ze nemen deel aan Hyves of Facebook, of ze Twitteren min of meer actief of ze plaatsen nu en dan een videootje op Facebook. Dit zijn vaak wel tijdrovende bezigheden en juist in de vakantieperiode kun je je nogal eens permitteren hier wat extra tijd in te investeren, zeker als het weer je niet verleidt ook maar een stap buiten de deur te zetten.
Wie online zit of gaat wil natuurlijk ook opgemerkt worden. Hoe doe je dat? Gelukkig kun je profiteren van de ervaringen van anderen. Dit boek is daarbij een nuttig hulpmiddel. De auteurs zijn ervaren computerjournalisten en kenners van de sociale media. Ze willen de lezer onder meer wegwijs maken in de wereld van het bloggen en alles wat verder belangrijk is bij schrijven voor het web en sociale media. Het doel van dit boek is om zoveel mogelijk praktische tips en tools mee te geven, zodat je uiteindelijk volledig zelfstandig kunt publiceren zonder je steeds af te vragen of je het wel goed doet. Hoe bereik je je doelgroep en houd je de aandacht, zodat men niet weer snel doorklikt zonder kennis te hebben genomen van de zo zorgvuldig samengestelde informatie? Je moet ze verleiden, paaien en behouden en daarover gaat dit boek. Niet alleen met ‘lekker’ taalgebruik, maar ook met een uitgekiende vormgeving. Je leert iets over de ‘Homo zappiëns’ en over sociale media, zoals Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter en Myspace, websites, webdiensten, weblogs, microblogs en meer. Wat is Lekker Leesbaar Nederlands? Wat is een slogan of een pitch en hoe maak je ze? Hoe bouw je je tekst op? Hoe zet je een eigen weblog op en hoe vul je dit? Hoe schrijf je voor websites, voor sociale netwerken en op microblogs? En hoe kun je die sociale netwerken inzetten als publieksgenerator voor je website? Hoe zorg je dat je goed te vinden bent op Google en andere zoekmachines? Ook aan het Contentmanagement (CMS), het opzetten en beheren van sites, wordt aandacht besteed, met onder andere een korte bespreking van de systemen Joomla, WordPress, Drupal en Website Baker. Handig voor de gebruikers is daarbij de vermelding van een aantal nuttige uitbreidingen, ook wel extensies, plug-ins of modules genoemd. Zo kun je bijvoorbeeld met Add Twitter @ anywhere een link naar je Twitter account maken. Het laatste hoofdstuk behandelt het publiceren bij ‘anderen’. Dat kan door links op andere websites te plaatsen, door te proberen op een dochter van startpagina.nl te komen, door een (deel van een) artikel op Wikipedia te plaatsen, door aan fora mee te doen of, voor wie durft, door een reactie op de website van de concurrent te plaatsen.
Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een zogenaamde Best practice, waarin een gastschrijver aan het woord komt die zich op de een of andere manier bewezen heeft als webschrijver. Die gastschrijver deelt haar of zijn kennis over het hoofdstuk onderwerp of een deel daarvan met de lezers.
Een lekker leesbaar en praktisch boek. Het is verzorgd opgemaakt, maar helaas zijn niet alle webafbeeldingen leesbaar. Wie er maar een een paar van de vele tips uithaalt heeft de prijs (€ 21,05) snel terugverdiend.
Bovenstaande recensie is als aflevering van ‘Kosterlijk’ op dinsdag 19 juli 2011 uitgesproken in het programma MeerInformatief van MeerRadio, www.meerradio.nl.