Vijftig het nieuwe vijfentwintig? Vergeet het maar!
‘Op je 49ste wordt het heel druk op het puntje van je tong’
Kate Reddy wordt bijna vijftig. Ze heeft altijd een grenzeloze minachting gevoeld voor vrouwen die jammerden omdat ze ouder werden. Maar nu ziet ze in de spiegel een mens met uitgezakte borsten, een muffin-kin, crêpe-achtig smokwerk rond haar knieën, een bredere taille dan jaren geleden en een jasje van vlees rond haar heupen… de sexy Kate Reddy heeft afgedaan. Haar marktwaarde is gedaald. Komt bij dat echtgenoot Richard werkloos is geworden, een opleiding tot coach gaat volgen en in het kader daarvan in therapie moet gaan om zijn midlifecrisis te bestrijden. Haar elfachtige dochtertje Emily heeft ernstige puberkuren. Die uit ze onder meer door een foto van haar blote billen op Facebook te zetten: een belfie. Beste vriendin Lizzy heeft de foto viral gesteld, zodat iedereen, ook broertje Ben, kan meegenieten van Emily’s achterwerk. Alleen Richard heeft niets in de gaten.
Alsof het niet genoeg is kan Kate op het lijstje van overgangsverschijnselen alle klachten aanvinken, ze voelt zich oud en belegen. Haar geheugen laat het eveneens afweten, dat schijnt erbij te horen. Steeds vaker weet ze iets net niet meer: ‘t is heel druk op het puntje van mijn tong. En last not least moet ze na jaren rust op de arbeidsmarkt aan een baan zien te komen: het kostwinnerschap wacht haar. Aanvankelijk is ze nog wel optimistisch ingesteld over dat laatste. Ze is een slimme meid, heeft een goede CV, dus die baan zal er wel komen. Tot ze ontdekt dat een goede CV waardeloos is als er een ‘moeder-pauze’ is ingelast, zoals haar geval. Een vriendin geeft haar raadgevingen. Zo moet ze een nieuwe ‘grensverleggende CV’ maken, waarin ze al haar ervaring in de laatste jaren propt en er ook nog dingen bij verzint die ze nooit gedaan heeft, maar wel zou kunnen. Chaos alom. Wanneer oude liefde Jack opduikt, wordt het leven nog ingewikkelder.
Auteur
Allison Pearson (1960) studeerde Engelse letterkunde aan de universiteit van Cambridge. Ze werkt voor Evening Standard en Daily Telegraph. Pearson debuteerde in 2002 met Hoe krijgt ze het voor elkaar. Daarvan werden viermiljoen exemplaren verkocht. Het boek werd verfilmd met Sarah Jessica Parker en Pierce Brosnan in de hoofdrollen.
Dit boek is een vervolg op het succesvolle debuut. Kate Reddy is ouder geworden en het jonge gezin is met haar meegegroeid. Moest ze toen alle ballen in de lucht houden om het leven op rolletjes te laten verlopen, nu haar schatjes ouder zijn, zijn ze weliswaar zelfstandiger maar hun problemen ook groter. De jonge vrolijke carrièremaker Richard tobt sinds het verlies van zijn baan hevig met zijn ego. En Kate krijgt er nog een zorg bij waarmee ze als jonge moeder helemaal niet stilstond. De wederzijdse ouders worden ouder en waar zíj altijd zorgeloos ‘dochter’ kon zijn, lijkt ze opeens over hen te moeten moederen. Reden genoeg voor stress.
Begrijpelijk dat Pearson na een boek dat zo gigantisch verkocht een tweede deel heeft geschreven. Het boek is uitstekend te lezen als verhaal an sich. De auteur is een vaardige bedenker van absurde vergelijkingen, krankzinnige complotten en humoristische situaties. Ze geeft een overtuigend beeld van de hectiek van Kate Reddy’s leven. Toch komt het mij af en toe een tikje wat te hilarisch over. Wie ervan houdt van de ene schater in de volgende lachbui te vallen zal echter veel plezier aan dit boek beleven.
Allison Pearson – Sandwichvrouw. Vertaald uit het Engels (How Hard Can It Be?) door Martine Vosmaer en Karina van Santen. ISBN 978-90-254-4730-4, 459 pagina’s, €21,90. Amsterdam: Atlas Contact 2017.