Bedroefde weduwe ontdekt verborgen leven van haar dode liefste
Romantiek verandert in horror.
Juriste Martha wordt weduwe als haar man, de musicus Victor, op 42-jarige leeftijd een hartstilstand krijgt. Ze is ontzettend verdrietig. Maar omdat het leven doorgaat gaat ze weer aan het werk. Ook besluit ze een paar maanden na zijn dood zijn werkruimte in de tuin binnen te gaan. Ze had er lang mee gewacht, niet uit respect, maar uit angst dat haar mooie herinneringen een smet zouden oplopen. Die angst wordt bewaarheid.
Martha vindt een schrift, met de titel Ooghoogte. Daarin heeft Victor herinneringen aan zijn soms heel akelige kindertijd opgeschreven. Maar ook vindt ze er een print van een brief waaruit duidelijk blijkt dat haar man vreemdging. Victor was altijd jaloers geweest op Martha’s jeugdliefdes omdat hij haar niet wilde delen. Nu blijkt dat zij hem ook heeft moeten delen. Bij zijn begrafenis was een vrouw aanwezig geweest die na afloop van de plechtigheid witte rozen op zijn graf legde. Het had haar gestoken. Wie was die vrouw? Nu heeft ze de sleutel in handen. Ze wil er meer van weten. Ze gaat op zoek naar de waarheid met behulp van het schrift en met de vrienden die Victor had en die merkwaardig gesloten zijn als zij aan hen vragen gaat stellen. Haar beste vriendin Sophie – nooit wars van avontuurtjes met getrouwde mannen – vindt dat ze de affaire moet laten rusten: Iedereen heeft recht op een stukje schaduwland. (…) Ieder mens heeft recht op een ladekastje met geheimen, daar moet je van afblijven. Door zijn abrupte dood was hij vergeten het af te sluiten met alle gevolgen van dien. Maar Martha kan niet leven met die regel. Ze zal de waarheid weten. En wat ze daarna met die waarheid doet zal de toekomst leren.
Auteur
Annabel Jonk (1976) is een pseudoniem. Ze is iemand die liever zelf in de schaduw staat. Dit is haar debuutroman. Naar eigen omschrijving is ze ‘iemand die houdt van gelaagde verhalen over voorwaarts ploeterende mensen. De schaduwzijde van de menselijke psyche en haar dilemma’s fascineren mij bovenmatig’. Ze doet uitgebreid onderzoek voor haar boeken en verbleef lange tijd op de in haar werk beschreven locaties. Momenteel werkt ze aan een roman over het thema schaamte.
Tijdens haar zoektocht naar de ware Victor, de man die ze tijdens haar huwelijk nooit heeft leren kennen, stuit Martha op verhalen van vrienden, op de vrouw van Victors oude, al te vriendelijke schoolmeester, een filosoof, een anesthesioloog, een forensisch patholoog en ga zo maar door. Indrukwekkend is haar ontmoeting met Lisa, haar ‘tegenvrouw’, met wie haar man tijdens zijn huwelijk een verhouding had. De tocht naar de waarheid leidt haar naar New York, Boston, Marseille en New Hampshire’s White Mountains. Martha komt tot een eigen waarheid en die waarheid kost iemand het leven. Maar is haar waarheid achteraf geen leugen geweest?
Vriendin Sophie zorgt voor de tegenhang van dit al te zware karakter. Van haar komt de waarschuwing: Vraag je af of je alles wilt weten. Onthoud de mooie dingen. Maak het niet te zwaar schat. Hij heeft je desalnietbemind. Met dit troostwoord sluit Sophie vaak haar eigen liefdesleed af. Maar Martha wil weten, gedreven door spijt.
Een fascinerende roman over liefde, hartstocht, geheimen, leugens en waarheid. Soms wat al te wijdlopig, traag en bespiegelend geschreven, maar als de auteur dan de verhaaldraad weer oppakt krijgt ze er ook de vaart weer in. Het boek licht trouwens een tip van de sluier op voor de goede lezer over wie Annabel Jonk werkelijk is.
Een opmerkelijk debuut. Een boek dat nieuwsgierig maakt naar de volgende roman van deze auteur.
Annabel Jonk – Desalnietbemind. ISBN 978-94-9203-779-4, 334 pagina’s, €20,00. Amsterdam: Uitgeverij Brandt 2018.