Hoe je als band zó lang zó succesvol kunt zijn
Veertig jaar lang bij elkaar blijven én succes hebben, een topprestatie.
Popgroepen die het lange tijd volhouden zijn eerder uitzondering dan regel. Zeker als het bands betreft die meer dan een generatie meegaan én succes blijven hebben. Een van de weinige Nederlandse formaties is De Dijk.
Journalist en presentator Hugo Logtenberg vroeg zich af hoe het de vijfmansformatie uit Noord Holland lukt om het al veertig jaar met elkaar uit te houden. Wie zijn de mannen, wat is hun werkwijze en hoe liggen de onderlinge verhoudingen? Om daar achter te komen sprak hij met meer dan 140 mensen: familie, vrienden (oud) crew- en bandleden en andere betrokkenen.
Het grotendeels chronologisch vertelde verhaal begint in 1968 met de gelegenheidsband St. Michael’s Pride Soul Incorporation met Hans van der Lubbe op basgitaar en Huub van der Lubbe als een van de drie zangers. Al snel verandert de naam en samenstelling en gaat het van Tenderfoor via Stampei naar De Dijk. We zitten dan inmiddels in 1981, het jaar waarin de leden besluiten het professioneel aan te pakken.
Beter spelen, beter zingen en een goede podiumact neerzetten zijn nog geen garantie voor succes. Ook externe factoren spelen een belangrijke rol. In het geval van De Dijk in de vorm van een scout van platenmaatschappij Dureco. Hij ziet wel wat in de enthousiast spelende groep wiens motto het is de zaak ‘plat en in de as’ te spelen. Het leidt tot het opnemen van de eerste single Bloedend hart.
Auteur
Hugo Logtenberg (1974) is journalist bij NRC en presentator van de talkshow Op1. Eerder schreef hij onder meer De hand van Van Gaal, waarmee hij in 2018 de Nico Scheepmaker Beker won; de prijs voor het beste sportboek van het jaar. Logtenberg is meerdere keren onderscheiden met (onderzoeks)journalistieke prijzen, waaronder twee keer De Tegel, de jaarprijs voor de beste journalistieke publicatie
De bekendheid van De Dijk groeit verder door de mogelijkheid die de baas van Phonogram hen biedt. In een tijd waarin de nederpop op z’n retour is (na groot succes van bands als Doe Maar) wil hij tegen de stroom ingaan en de gok wagen. Als dan ook nog het nummer Mag het licht uit wordt verkozen tot Steunplaat bij de dan populaire dj Frits Spits en een tv-optreden volgt, is de rode loper betreden.
Zo vallen de puzzelstukken in elkaar. De Dijk vindt zijn eigen geluid, de vierde elpee is een groot succes en intern gedoe over geld wordt voorkomen doordat men de poet eerlijk verdeelt, ook al doet de een soms meer dan de ander. Ook over de teksten die verschillende bandleden aandragen wordt democratisch beslist.
Het avond aan avond op de bühne staan eist eind jaren negentig z’n tol. Na jaren van buffelen, toenemende druk, allerlei persoonlijke kwalen, het repeterende karakter waarbij veel zaken tot sleur worden en een haperende muziekontwikkeling, wordt besloten tot een jaartje rust. Een sabbat om op te laden, onder andere door het zich bezighouden met andere interessante zaken. Zo kan frontman Huub van der Lubbe meer tijd besteden aan zijn andere liefdes: acteren, theater en poëzie.
Wat ook een frisse impuls geeft is de samenwerking met de Amerikaanse zanger Solomon Burke, een van de muzikanten die begin jaren zestig aan de wieg stonden van de soulmuziek. Maar dit succesvolle buitenlandse uitstapje sterft letterlijk een vroege dood omdat Burke na aankomst op de luchthaven Schiphol overlijdt.
Bovenstaande is een grove schets van waar het in het boek over gaat. Logtenberg slaagt erin met nog veel meer details een goed beeld te schetsen van hoe het leven van de groepsleden er al die jaren uitzag. Het op papier krijgen mag een prestatie worden genoemd omdat binnen de band een zwijgcultuur heerst en de leden in al die decennia vrijwel niets loslieten over wat er achter de schermen plaatsvond. Dat er nog veel meer te vertellen moet zijn en het voor een groot deel gaat over het gezicht van De Dijk, Huub van der Lubbe, is de auteur dan ook niet aan te rekenen.
Al met al is Achter De Dijk een fijn boek om te lezen. Het is vlot geschreven, biedt allerlei interessante wetenswaardigheden over de verschillende hits en laat zien dat veertig jaar lang bij elkaar blijven én succes hebben een prestatie van formaat is. Een topprestatie waar diverse media dan ook terecht extra aandacht aan hebben besteed. Dit fraai geïllustreerde boek is dan ook een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in popmuziek en alles daar omheen en een must read voor de fans.
Een boek zonder kapsones over een band zonder kapsones die nog wel een tijdje meegaat.
Hugo Logtenberg – Achter De Dijk. ISBN 978-94-6381-088-3, 288 pagina’s. € 25,00 Amsterdam: Uitgeverij Podium 2021.