Verboden terrein
Bizarre ontdekking verscheurt familie.
Griet, Anna, Carla en Isabelle zijn niet alleen nichtjes; ze zijn ook elkaars beste vriendinnen. Ze spelen vaak in Brise-Tout, de kleine boerderij van hun grootouders, gelegen tussen twee uitlopers van het Mollendaalbos.
Maar altijd binnen. Want het bos, dat is verboden terrein. Volgens opa woont de Mollenkoning daar, getooid in een mantel van mollenvel met op zijn hoofd een kroon van witte berkentwijgen. Je kunt hem nooit zien, alleen als een schaduw in een hoekje van je gezichtsveld. Hij besluipt kleine kinderen en neemt hen mee naar zijn ondergrondse rijk.
Net als hun grootmoeder nemen de meisjes de Korea-veteraan niet echt serieus. Hij staat bekend om zijn breedsprakige verhalen en doet sinds zijn terugkeer van de oorlog nu eenmaal soms een beetje vreemd.
Ze verschansen zich meestal in de oude kamers waarin hun ouders zijn opgegroeid. Ze gooien ongeremd met kussens en vermaken zich kostelijk met verkleedpartijtjes. De trouwjurk van oma, de hoge hoed van opa; het is altijd feest in de oude hoeve.
Totdat Griet, de waaghals van de vier, spontaan de werkkamer van haar grootvader binnengaat, op zoek naar postzegels. Ze doet een ontdekking die het leven van de meisjes voorgoed zal veranderen.
Auteur
Dominique Biebau (1977) was werkzaam als journalist/eindredacteur, maar doceert nu Nederlands en Engels op een middelbare school. In 2013 debuteerde hij met de politieke satire Trage wegen. Twee jaar later volgde de thriller IJslands Gambiet. Met Russisch voor beginners (2019) sleepte hij zowel de Hercule Poirotprijs als de Gouden Strop in de wacht.
Haar nichtjes voelen dat er iets aan de hand is. Maar Griet zwijgt als het graf. Ze wordt steeds stiller en krijgt een afwezige blik in haar ogen en een zorgelijke trek om haar mond. Maar de altijd nuchtere Anna, de rebelse Carla en de ietwat saaie Isabelle laten het maar voor wat het is.
Ook als ze ouder worden blijven ze elkaar regelmatig zien. Ze zijn immers nichtjes. En vriendinnen voor het leven. Soms gaan ze naar het Mollendaalbos en delen ze lief en leed. Hun diepste geheimen schrijven ze op briefjes, die ze ingraven. Voor ooit…
Als Griet jaren later bij toeval Thomas in het reuzenrad ontmoet stelt dat de drie iets geruster. Maar hoe verliefd ze ook zijn, hun relatie houdt geen stand. Thomas vlucht in de armen van de aantrekkelijke Anna. Maar ook dat lijkt Griet weinig te deren. Als Anna en Thomas een zoontje krijgen wordt ze peettante. En de zwaar gehandicapte Jona is dol op haar.
Maar dan slaat het noodlot toe en zijn de vrouwen, ieder op hun eigen manier, in paniek. Wat heeft Griet toch gezien in opa’s werkkamer toen ze nog maar tien jaar oud waren?
Innemend, humoristisch, spannend; dit boek heeft werkelijk alles in zich. En om nog maar te zwijgen van de verrassende ontknoping! De opbouw van dit ijzingwekkende verhaal is subliem: de oneigenlijke keuze die een radeloze vrouw moet maken neemt de lezer vanaf de eerste pagina’s meteen mee in het verhaal. Wat is er vroeger in hemelsnaam gebeurd?
Literaire thriller staat erop de kaft. En meer dan terecht! Biebau heeft een stijl om jaloers op te zijn. Onder haar blik klitten letters en woorden samen tot betekenisloze plasjes inkt, maar liever dan dat toe te geven, mat ze zich een air aan van gesofisticeerde desinteresse voor alles wat gedrukt stond. En dit is nog maar één zin… Kortom: lezen dus!
Dominique Biebau – Het mollenfeest. ISBN 978-94-6434-065-5, 255 pagina’s, €21,99. Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag 2021.