Sarah Meuleman – De zes levens van Sophie. ISBN 978-90-488-2062-7. 288 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: Lebowski Publishers 2015.
Een schrijfster zoekt zichzelf door over andere vrouwen te schrijven.
De Vlaamse meisjes Hannah en Sophie zijn, op 12-jarige leeftijd, onafscheidelijke vriendinnen. Daarin komt verandering als Hannah verliefd wordt op Damiaan. Sophie is wanhopig. Na een dorpsfeest komt ze niet meer thuis. Nooit meer. Het zijn de jaren van Dutroux. Iedereen vreest het ergste.
Jaren later werkt Hannah als succesvol society-verslaggeefster in New York, maar dat leven bevredigt haar niet. Ze neemt ontslag en besluit een boek te gaan schrijven over de ooit ‘spoorloos verdwenen’ sterke vrouwen Agatha Christie, Barbara Follett en Virginia Woolf. Misschien leert zij zichzelf kennen door over hen te schrijven. Maar al schrijvend komt de vraag bij haar boven: wat gebeurde er met Sophie?
Sarah Meuleman is journalist en programmamaker. Ze schreef veel interviews voor Vrij Nederland en Vogue. Voor de VPRO maakte ze het cultuurprogramma Sarah’s Barbaren. Dit is haar eerste roman. De levensloop van Hannah doet op het eerste gezicht denken aan haar eigen carrière; die van een succesvol journalist die schrijfster wordt. We willen natuurlijk niet de plot van dit boek verraden, dus of Hannah succes heeft met haar boek blijft hier in het ongewisse.
Wel is duidelijk dat Sarah Meuleman voor den brode een ‘kort-schrijver’ is. Ze schreef tenslotte interviews voor tijdschriften. Maar in dit boek breekt de kort-schrijverij haar op. De zes levens van Sophie kent (inderdaad zes) hoofdpersonen. In ieder kort (tot zéér kort) hoofdstuk komt één van die hoofdpersonen aan bod, vaak met tijdsverschillen van tientallen jaren. Daarbij wisselt de locatie per persoon: van de Vlaamse dorpen Bachte-Maria-Leerne, naar New York, naar Sussex, naar Londen, naar Noank, naar New Haven en weer op en neer. Het gevolg is dat je Hannah, of Agatha of Barbara en ga zo maar door, als lezer nauwelijks kunt bijbenen. Het boek laat daarmee, ondanks dat de plot opmerkelijk is en overtuigend wordt gebracht, een rommelige indruk achter.
Sarah Meuleman kan schrijven. Beslist. Maar dit verhaal verdiende meer dan de 288 pagina’s waarin schrijver en lezer verzuipen. Wie weet dat haar volgende boek haar schrijverstalenten overtuigender bewijst.
Deze auteur verdient een herkansing.