Frédéric Tonnon – ABBA De Interviews. ISBN 978-90-5730-498-9, 176 pagina’s, € 19,95. Zutphen: Walburg Pers 2015.
Het verhaal van een band die voor eeuwig jong blijft.
Agnetha, Benny, Björn en Anni-Frid, het zijn doodgewone Zweedse namen. Maar wie weet dat de eerste letters van hun namen samen hun bandnaam ABBA vormden, zegt ook meteen ‘De legende!’. Want het musicerende en zingende viertal schreef wereldwijd geschiedenis.
In dit boek wordt hun verhaal verteld, opgeschreven aan de hand van ruim vijftig gesprekken en verbeeld met tientallen – vaak niet eerder gepubliceerde – foto’s. We lezen de geschiedenis van de leden vanaf hun kinderjaren, hoe zij al jong door muziek gegrepen werden en hun eigen tienerbandjes vormden, over de wedstrijden waaraan zij deelnamen (en die zij lang niet altijd wonnen), hoe zij werden ontdekt, bij elkaar gebracht en uiteindelijk de gouden groep vormden, die als ABBA muziekliefhebbers over de hele wereld in verrukking bracht. En niet alleen hen: ook volstrekt amuzikale lieden floten of zongen op onbewaakte ogenblikken fragmenten uit de ABBA-liedjes omdat ze lekker in het gehoor lagen, vrolijk maakten, kortom wereldhits werden.
Frédéric Tonnon leidde al eerder de ABBA-cd-campagne. Dit boek, maakte hij niet alleen als ‘hommage aan ABBA, maar ook aan de vele jaren die hij voor verschillende kranten en magazines als journalist actief is geweest’. Nu werkt Tonnon als communicatieadviseur en manager voor overheid en bedrijfsleven. De fascinatie voor ABBA, die hij sinds 1967 volgde, bleef overeind.
Dit boek verschijnt ruim 40 jaar nadat de jonge ABBA-leden het Eurovisie Songfestival wonnen met het lied Waterloo, vandaag precies 200 jaar nadat Napoleons fatale Slag bij Waterloo wordt herdacht. Tijdens het Songfestival droeg hun dirigent een Napoleons-kostuum, en zette daarmee de traditie in van de vreemde verkleedpartijen tijdens dit festijn. ABBA ging Napoleon niet achterna: het lied was het begin van hun zegetocht.
Dit weetje is er maar een uit de talloze weetjes waarmee dit boek wordt opgeluisterd. Zelfs voor onwetende ABBA-lieden heerlijk om te lezen, omdat er zo’n grote sfeer van vrolijkheid omheen hangt.
Dat houdt niet in dat de schrijver de lezer niets vertelt over de spanningen in de groep, over de ruzies die soms escaleerden, irritaties, het gemis van de kinderen thuis toen de leden wat ouder waren, menselijke feiten en helemaal niet zo vreemd als je voor het oog van de wereld continu moet stralen. Geen mens houdt dat immers vol?
ABBA wordt gevolgd van de allereerste klanken tot de laatste tonen. Op een gegeven moment ging de groep uit elkaar. Het was welletjes geweest. De leden wilden voorkomen dat ze het niet meer uithielden bij elkaar. En dat is tevens de reden dat er nooit een reünie zal zijn, geen ABBA-revisited. De musical Mamma Mia! – vol ABBA-liedjes – werd, zónder de bandleden, een groot succes.
En zó wil de groep herinnerd worden: altijd een feestje, eeuwig vrolijk en eeuwig jong. Tonnon laat de achterkant zien van dat feest, als de schijnwerpers gingen doven.
Een bijzonder boek, zeker voor de fans.