Harlan Coben – De vreemde. Vertaald uit het Engels (The Stranger) door Martin Jansen in de Wal. ISBN 978-90-225-6517-9, 347 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: Boekerij 2015.
Een ‘vreemde’ verwoest her en der levens door de waarheid te onthullen.
Adam en Corinne en hun zoons Thomas en Ryan leiden het leven van een gegoed Amerikaans gezin. Wel eindigde een derde zwangerschap van Corinne na enkele maanden in een miskraam.
Als Adam op een avond een biertje drinkt in de plaatselijke kroeg wordt hij aangesproken door een onbekende: ‘ze had je verteld dat ze zwanger was hè? Corinne heeft het verzonnen. Ze was niet zwanger twee jaar geleden.’ Hij noemt daarna de naam van een firma waaraan twee jaar geleden een betaling is verricht als bewijs. Adam is volkomen verbijsterd. Maar de twijfel is gezaaid. En als hij thuis de desbetreffende firma gaat zoeken, ontstaat er nog meer twijfel. En nóg meer. Want als Corinne tóen niet zwanger was, zijn Thomas en Ryan, op wie hij stapelgek is, dan wel zijn eigen zoons?
Als hij zijn vrouw confronteert met het verhaal en het bewijs, krijgt hij weliswaar voor een deel gelijk, ze wil echter later pas verder praten. Maar later komt niet. Corinne verdwijnt met de mededeling dat ze een paar dagen tijd voor zichzelf nodig heeft. Edoch, ze komt niet terug. En Adam noch zijn zoons kunnen haar traceren. Adam besluit haar te gaan zoeken en begeeft zich daarbij in heel groot gevaar.
Harlan Coben (1962) is de eerste Amerikaanse auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef.
De ‘stokende vreemde’ is een typische Harlan Coben-figuur. De auteur speelt in meer van zijn boeken met het thema dat er een onverwachte onbekende figuur opduikt in een huiselijke doorsnee-situatie en dat die van alles op zijn kop zet. Coben speelt daarbij in op angsten die de lezer bekend kunnen voorkomen: de vaderschapstwijfel uit dit boek is er één van, maar ook de twijfel rond trouw en ontrouw, de angst bespioneerd te worden, achtervolgd te worden, gesnapt te worden bij verboden dingen, het zijn allemaal onderwerpen waarmee Coben graag speelt. En tevens allemaal onderwerpen die het rustige leven bedreigen: omdat de kans dat ze waar zullen zijn zo angstaanjagend groot is. Typische, dreigende ‘Hitchcock-items’, het verfilmen waard.
In dit boek draait het niet alleen om Adam en Corinne. Er worden verschillende mensen geconfronteerd met onverkwikkelijke situaties waarin geliefden verzeild zijn geraakt. En steeds is het ‘de vreemde’ die de waarheid komt vertellen. Waarom? Niet omdat hij zo aan de waarheid hangt, er schuilen uiterst kwalijke plannen onder.
‘Maak mensen volkomen murw en draai ze dan de nek om’, is de werkwijze van die verteller.
Dan Brown noemt op de kaft ‘Harlan Coben de moderne meester van de plottwist’. Dat is natuurlijk een reclametekst, maar de schrijver weet zeker te boeien en komt met een heel originele plot die nog niet eerder is vertoond. Een thriller rond vertrouwen, angst en huiselijke crises.
Cobens vaste fans zullen dit verrassende boek niet willen missen en voor wie hem nog niet kent is dit een naar meer smakende kennismaking.