Han Kang – De vegetariër. Vertaald uit het Koreaans (Chaesikjuuija) door Monique Eggermont. ISBN 978-90-388-9925-1, 222 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar 2015.
Vrouw wordt vegetariër en verlaat vervolgens haar lichaam.
De Zuid-Koreaanse Yeong-hye en haar man Cheong vormen een uiterst saai stel. Ze zijn met elkaar getrouwd bij gebrek aan beter en hebben niets gemeen. Maar op een ochtend komt Cheong de keuken binnen en ziet zijn vrouw omringd door stukken bloederig, ontdooid vlees voor de vrieskist zitten. Ze heeft al het vlees uit de kist gehaald om het weg te gooien. Op het waarom deelt ze mee dat ze nooit meer vlees zal eten omdat ze een droom heeft gehad. Een akelige, van bloed doordrenkte droom die haar iedere nacht kwelt en haar continu uit de slaap houdt.
Cheong beschouwt dat plotselinge vegetarisme – waaraan hij noodgedwongen meedoet omdat zijn vrouw nu eenmaal kookt – als een daad van onacceptabele rebellie. In Zuid-Korea komt vegetarisme amper voor. En afwijkend gedrag wordt als schokkend ervaren. Yeong-hye valt vele kilo’s af, haar familie wordt erbij gehaald maar ook die krijgt haar, zelfs niet met grof geweld, weer aan het eten van vlees. Het komt tot een scheiding. Maar zelfs dat lijkt Yeong-hye niet te deren. Ze verstilt en verinnerlijkt, keert steeds meer in zichzelf en in haar gezuiverde lichaam. Uiteindelijk beschouwt ze het als hoogste doel om zo puur als een boom te worden en haar eigen, immers ook met bloed doorstroomde, vleselijke lichaam te verlaten.
Han Kang (1970) behoort tot een jonge generatie Zuid-Koreaanse ster-schrijvers. Haar werk is in vele landen vertaald en ze ontving diverse literaire prijzen. Haar boeken worden wel vergeleken met die van de Japanse Murakami. Ze schrijft scherp, absurd en zeer beeldend.
Yeong-hye gedraagt zich niet zoals haar conventionele ouders en familieleden van haar verwachten. Die doen alle mogelijke moeite om haar weer op het ‘rechte pad’ te krijgen. Op één familielid na: de man van haar zus In-heye, haar zwager die graficus en videokunstenaar is. Hij is al lang gefascineerd door zijn schoonzusje en bedenkt nu een plan om haar vleesloze lichaam met bloemen te beschilderen en daar video-opnames van te maken. Als het zo ver komt, wordt Yeong-hye veranderd in een kleurrijk bloemenlichaam, dat seks met haar zwager bedrijft.
Han Kang beschrijft met name die menselijke bloemenseks uiterst sensueel en beeldend. Het is fascinerend om te lezen hoe de lelies de rode bloemen strelen met hun oranje stampers, hoe de donkerpaarse bloemen zich wulps om de kleine mongolenvlek krullen die Yeong-hye vlak boven haar billen draagt en hoe de bloemen meedeinen op iedere beweging van het lichaam, alsof twee reusachtige abstracte planten paren.
Fascinerend, obsceen en griezelig tegelijk, want boven die handelingen hangt de dreiging van de krankzinnigheid, van de stille toeschouwer achter de camcorder die zijn ogen niet af kan wenden en van de planten zo groot als mensen die in planten veranderd zijn.
De vegetariër is weliswaar geen thriller, maar wel een ontzettend spannend boek. De lezer zit ademloos aan de bladzijden vastgeklonken: hoe eindigt dit bloedstollende vreemde verhaal over deze volhardende vegetariër tot in de kern van het bestaan?
Schaamte, angst, verlangen, wreedheid, hoop, extase, angst, perversiteit en seks… Deze woorden zijn allemaal van toepassing op deze erotische, enge roman.
Durf de confrontatie aan en lees dit bij wijlen beklemmende boek!