Mikaela Bley – Dochter vermist. Vertaald uit het Zweeds (Lycke) door Elina van der Heiden en Wiveca Jongeneel. ISBN 978-94-005-0660-2 334 pagina’s, € 17,50. Amsterdam: A.W. Bruna 2016.
Wanneer vader zijn dochter wil ophalen van tennissen blijkt deze spoorloos verdwenen
De wanhoop slaat snel toe bij Harald en Helena als hun achtjarige dochter Lycke onvindbaar is. Ze zijn al vijf jaar gescheiden en hebben een veertiendaagse omgangsregeling. Maar de verwijten vliegen over en weer als blijkt dat Helena haar dochter naar tennissen heeft gebracht terwijl ze had kunnen weten dat dit was afgelast. Echter, Harald zou Lycke weer ophalen, maar arriveert helaas veel later dan afgesproken bij het tenniscentrum. Het meisje is verdwenen.
Harald en zijn nieuwe vrouw Chloé hebben een baby van één jaar. Chloé verdraagt maar moeilijk dat Lycke om de week bij hen thuis is. Het ziet er allemaal verdacht uit wanneer blijkt dat eigenlijk niemand uit hun omgeving het achtjarige meisje een goed hart toedraagt. Ook op school moet geen van de kinderen iets van haar hebben.
Mikaela Bley (1979) werkt bij een Zweeds televisiestation en buit haar expertise uit door zowel de politie als de massamedia over elkaar heen te laten buitelen, wanneer de speurtocht naar de miste dochter wordt ingezet. Hoofdpersoon is televisieverslaggeefster Ellen Tamm. Zij heeft meer dan gewone belangstelling voor de zaak omdat ooit haar tweelingzusje spoorloos verdween. Ze heeft thuis een geweldige documentatie over zoekgeraakte, gekidnapte, gemartelde en vermoorde kinderen.
Het verhaal is buitengewoon meeslepend geschreven in hapklare kleine hoofdstukken. De zoektocht duurt ongeveer een week en houdt de lezer tot de laatste bladzijden in spanning.Er valt daarbij heel wat te beleven zonder dat de schrijfster veel afdwaalt. Uiteraard eerst de paniek bij alle betrokkenen, maar dan de belangenstrijd tussen de ouders, de politie, de informanten en natuurlijk de media. Stukje bij beetje worden alibi’s geschapen en ontkracht. Daarbij speelt Ellen Tamm een sleutelrol zowel als deskundige, als belanghebbende maar ook als slachtoffer.
De auteur weet met dit thrillerdebuut de lezer zeker te overtuigen dat haar fictieve verhaal zomaar werkelijkheid zou kunnen worden. Dat komt beslist ook door de prominente rol die de sociale media in haar verhaal spelen. Aan de andere kant ademt dit boek als een traditionele thriller waarbij vrouwen in deurportieken worden overvallen, de besmeurde rugzak van Lycke op een vreemde plaats wordt teruggevonden, angst voor verkrachting telkens opdoemt, gevreesde mannen plotseling in een lift opduiken en verdacht vlees half bevroren in een diepvrieskist blijkt te liggen.
Mooie combinatie van ouderwetse en moderne griezeligheid