Phebe Rasch – Prim. ISBN 978-9044-828-85-6, 104 pagina’s, €14,95. Hasselt (B): Clavis 2016.
Twee meisjes bestrijden het kwaad in hun wereld.
Als Anna met haar ouders en zus op vakantie is ontmoet zij Prim, een meisje dat heel anders is dan alle doorsnee meisjes. Prim zwemt gevaarlijk, klimt in hoge bomen en laat zich zo naar beneden vallen. Als Anna naar haar ouders vraagt vertelt Prim dat ze samen met haar vader woont, meer wil ze niet kwijt. Anna heeft het ondefinieerbare gevoel dat Prim een geheim bij zich draagt. ‘Prim is mysterieus’, concludeert ze, maar waarom weet zij eigenlijk ook niet. Stukje bij beetje vertelt Prim die week toch vreemde dingen, over haar vader die haar misbruikt. Anna is geschokt. Biedt haar aan voor hulp te zorgen, maar dat voorstel wuift Prim weg.
Een week later, als de meisjes bij Anna’s oma logeren, gaan ze naar zee. Ze worden door de hoge golven gegrepen en meegesleurd. Twee jongens redden hun leven. Maar met één van beide jongens, hoe aardig ze ook zijn, is ook al iets mis. Hij blijkt in drugs te handelen. De ander weet daar niets van. Intussen stort Prim geestelijk in. Ze wil niet meer terug naar huis.
Phebe Rasch (1986) volgde een opleiding Sociaal Pedagogisch Werk en werkt met kinderen en ouderen. Ze debuteerde met een kinderboek. Prim is bestemd voor young adults.
Op de kaft van dit boek wordt gewezen op ‘grote geheimen’. Een recensent verraadt zo’n geheim niet. Maar als er voorin door de uitgeverij wordt aangegeven Trefw.: Vriendschap, geheimen, misbruik, drugs is het van meet af aan duidelijk dat het boek daarover zal gaan. Vandaar dat uw recensent het misbruik door Prims vader zonder problemen noemt.
Want draagt Prim het misbruik inderdaad als een groot geheim bij zich, zoals de auteur op de kaft suggereert? Waarom vertelt ze Anna dan al in de eerste dagen dat ze haar ontmoet de ins en outs van die daden? En waarom weet ook een van de jongens bij de tweede ontmoeting al dat hij hulp moet zoeken voor Prim omdat zij door haar vader wordt misbruikt? Dit lijkt vrij ongeloofwaardig. Kinderen zwijgen jaren over dergelijke zaken.
Vriendschap, geheimen, misbruik, drugs, opname in een kliniek en een vrij doorzichtige poging tot zelfdoding van Prim – ze wordt gered door de jongen die haar eerder uit zee haalde – het wordt allemaal afgewerkt in een grote-stappen-gauw-thuis-verhaal van de lengte van een novelle.
Als jeugdboekenschrijvers zware problemen behandelen, prima. Niet iedereen is daarin zo goed als de overleden auteurs Thea Beckman en Evert Hartman. Die namen een onderwerp als in dit boek voortvarend ter hand met een dikke pil die hun jonge lezers met rode oren uitlazen.
Phebe Rasch kan best schrijven. Maar ze wil meer dan ze waar kan maken. Jammer. Wat mij betreft moet ze groeien. En dan dit onderwerp nog eens fileren. Misschien moet ze zich schrijvend voorlopig op een jongere doelgroep richten.