Mandy van Dijk et al. (redactie) – Loeki! De enige Nederlandse leeuw met 32 jaar televisie-ervaring. Fotografie: Peter Beemsterboer. ISBN 978-90-79287-80-2, 100 pagina’s, € 7,95. Leens: Personalia 2016.
Glossy gewijd aan de onnavolgbare Loeki de Leeuw.
Eigenlijk hoeven televisiereclames voor mij niet, maar ik erken dat ze ook voordelen hebben. Als je life kijkt veroorloven ze je een plaspauze (op Nederland 1, 2 en 3 tussen de programma’s door) en ze zorgen ervoor dat er niet te veel van ons belastinggeld in de bodemloze omroepput verdwijnt. Echter, jarenlang zat ik tijdens de reclameblokken aan de beeldbuis gekluisterd. De reden: ik was gek op Loeki de Leeuw, het vrolijke poppetje dat tussen de spotjes van de Sterreclame in piepkleine filmpjes allerlei avonturen beleefde, eerst in zijn eentje maar later vaak vergezeld door Piep de Muis en andere beestjes.
Loeki was de schepping van de bekende Nederlandse filmproducent Joop Geesink (1913-1984), verder onder meer bekend van de Dollywood Sudio’s in Amsterdam, waaraan een uitgebreid artikel is gewijd. Zijn dochter Louise Geesink nam na zijn dood het werk over. Tot veler ongenoegen verdween Loeki in 2004 van de buis, maar hij is nog lang niet vergeten, wat bijvoorbeeld blijkt het hommage aan hem en zijn makers gebracht in deze glossy, uitgebracht door Personalia, bekend van onder meer de Bommelglossy.
Uiteraard lezen we in deze glossy alle mogelijke weetjes over Loeki. Hoe is hij ontstaan, wat is er in de loop van de jaren veranderd en waarom zet hij regelmatig Asjemenou! Oud STER-directeur Chris Smeekes was een fan van het eerste uur en is dat gebleven. Loeki kostte honderdduizenden guldens per jaar. Maar het leverde miljoenen aan goodwill op. Ik was het er dan ook helemaal niet mee eens toen mijn opvolger de filmpjes schrapte ‘vanwege de kostbare uitzendtijd’.
Het verschijnsel reclame komt uitgebreid aan de orde en niet alleen de Gouden Loeki voor de beste en de Loden Leeuw voor de meest irritante spotjes. Er staat een uitgebreid interview in met de acteur Harry Piekema, tot voorkort supermarktmanager meneer van Dalen van Albert Heijn. Ook Loekifans Frank Lammers, de ‘vader die Jumbo boodschappen doet’, en lifecoach en voormalig Judokampioen Edith Bosch komen aan het woord.
Drie ervaren bladenmakers geven advies over het uitbrengen van glossy’s en twee reclamegoeroes laten de do’s en don’ts zien van reclamemaken.
Het geheel leest lekker weg en is gelikt vormgegeven met prachtig illustraties. De vraag of er in deze tijd nog plaats zou zijn voor Loeki in de een of andere vorm wordt regelmatig gesteld en over het algemeen positief beantwoord. Smeekes: Het zou me niet verbazen als Loeki ook nu een groot succes zou blijken te zijn. Mij ook niet, dus…..?
Om te lezen, te bekijken en te bewaren.
Aan deze glossy is op 22 februari 2017 tevens aandacht besteed in het programma Puur Cultuur van MeerRadio. Het geluidsbestand kunt u hieronder aanklikken.