J.D. Robb – Vermoorde getuige. Vertaald uit het Engels (Witness in Death). ISBN 978-90-225-7555-0, 333 pagina’s, € 15,00. Amsterdam: Boekerij 2016.
Moord op het toneel.
Tijdens de opvoering van een toneelstuk van Agatha Christie wordt een hoofdrolspeler voor de ogen van het publiek vermoord. Het toneelmes bleek verwisseld met een echt mes. Eve Dallas, die zich onder de toeschouwers bevindt, begint direct met het onderzoek. In principe is iedereen die in het theater aanwezig is een potentiele dader. Door middel van eliminatie moet de echte dader overblijven. Snel blijkt dat de vermoorde topacteur Richard Drake, een verschrikkelijke rokkenjager, door al zijn collega’s wordt gehaat. Maar wie haatte hem zo erg dat hij of zij de moed kon opbrengen hem op deze spectaculaire manier uit de weg te ruimen? En dan blijkt ook nog de toneelmeester zichzelf te hebben opgehangen. Zelfmoord? Waarom?
Met al deze vragen worden inspecteur Eve Dallas, haar echtgenoot Rourke, de eigenaar van het theater, en haar assistente, de mollige en wulpse en zeer bekwame agent Delia Peabody, geconfronteerd.
Het is algemeen bekend dat J.D. Robb het pseudoniem is van de populaire schrijfster Nora Roberts. Ze creëerde met Eve Dallas een detective van vlees en bloed, die opereert in het New York van 2059. Dat is een toekomstige tijd van AutoChefs, die op bevel een maaltijd breiden, droids, geprogrammeerde robots die allerlei taken van de mensen overnemen, interplanetair verkeer, voertuigen die behalve de weg ook het luchtruim gebruiken, vrouwen met maximaal twintig jaar moederschapsverlof en nog veel meer interessante zaken. De boeken zijn uitstekend ‘los’ te lezen, maar in elk deel ontwikkelen de vaste personages zich verder.
Uit het achtergrondonderzoek naar Richard Drake blijkt dat deze video-opnames van zijn seksuele avonturen maakte. Bovendien was hij in het bezit van de drug Hitsig Konijn: Eén of twee druppels Konijn en je neukt de deurknop nog. Als Eve ontdekt dat hij zich zelfs aan zijn eigen dochter vergreep komt haar eigen zwarte verleden weer boven.
Stap voor stap ontrafelt Eve het mysterie, helemaal in de stijl van Agatha Christie, tot ze in de grande finale aan het eind de dader ontmaskert. Een geloofwaardig slot.
De vaste bijfiguren dokter Mira, butler Summerset, journaliste Nadine en haar extravagante vriendin, de zangeres Mavis, spelen weer allemaal hun partij mee. Prachtig is de scene waarin Eve haar man wil verrassen op een sfeervol dinertje en dat alleen maar lukt met ondersteuning van Summerset. Peabody, hoewel Eve zeer toegewijd, ontwikkelt zich steeds meer tot een zelfstandig denkend assistent die zo nodig Eve tegengas weet te geven.
Als altijd zijn er weer de seksscenes, zij het deze keer minder tussen Eve en Roarke, maar vooral tussen Peabody en haar collega McNab, een verhouding waar Eve moeite mee heeft. En de humor ontbreekt niet, vooral in de dialogen tussen bovengenoemde personen (die tussen Eve en Peabody gaan vooral over eten en seks) en bijvoorbeeld in de beschrijving van een spelletje Stripflipperen.
‘Ouderwetse’ Eve Dallas die de vele fans zeker zal bekoren.