Joseph Knox – Sirenen. Vertaald uit het Engels (Sirens) door Jan Mellema. ISBNÂ 978-90-443-5126-2, 432 pagina’s, € 19,99. Amsterdam: The House of Books 2017.
De spijkerharde drugshandel kent voor niemand genade.
Aidan Waits wordt gevraagd Isabelle, de 17 jarige dochter van de vooraanstaande politicus David Rossiter, op te sporen. Ze wordt al een maand vermist. De zaak ligt erg gevoelig en moet onder de pet worden gehouden. Hoofdinspecteur Parrs heeft Aidan Watts voor deze vervelende klus uitgekozen omdat hij als agent een scheve schaats heeft gereden. Er hangt hem een forse aanklacht wegens plichtsverzuim boven het hoofd. Het diskreet thuisbrengen van Isabelle kan hem van vervolging helpen ontslaan.
Er blijkt met deze Isabelle van alles aan de hand. Ze bevindt zich in milieus waarin drank, heroïne en promiscue seks de dagen vullen. Bovendien is ze depressief. Ze heeft al een lelijk litteken in haar hals door zelfmutilatie. Verder turft ze de keren dat ze wordt verkracht door telkens in haar dijbeen te snijden. Daar zijn inmiddels heel wat sneetjes te vinden.
Waits slaat zich moedig een weg door het drugs- en drankmilieu. Vooral wat betreft de whiskey kan hij in criminele kringen aardig meekomen. Maar verder is het een gevecht om het vertrouwen te winnen van allerhande dames die zich met de drugshandelaren hebben geëncanailleerd. De criminelen maken van die meisjes op alle manieren gebruik. Niet alleen in bed, maar ook om drugsgelden veilig te stellen. Dat laatste gaat wel eens mis en als geld, poeder of pillen plotseling verdwenen blijken, zijn de rapen gaar. Waits betreurt weliswaar de slachtoffers, maar kijkt niet op van een marteling, een moord of een juffrouw die onder een badkuip blijkt te zijn ingemetseld.
Terwijl de criminelen elkaar verlinken en dwarszitten, wordt agent Waits het leven soms ook ondraaglijk gemaakt. Maar hij moet door met zijn onderzoek, anders wacht hemzelf de gevangenis.
Joseph Knox groeide op in Manchester waar hij dit thrillerdebuut situeert. Hij haalt alles uit de kast om de lezer onophoudelijk te confronteren met de zelfkant van de maatschappij. Dit leidt tot de beschrijving van apocalyptische tonelen. Bijvoorbeeld wanneer jonge mensen giftig versneden heroïne gebruiken en hen een huiveringwekkende dood wacht.
Gelukkig slaagt de schrijver er in de plot goed af te wikkelen en is er ondanks alle verwikkelingen geen sprake van vervelende losse eindjes. Voor de meeste overlevenden geldt: eind goed, al goed.
Stomende drugsthriller in kwajongenstaal.